– Den bør fjernes. Fastpris er fastpris. Slik er omkvedet når Bok365 spør bokbransjefolk om sluttkunde-rabatten.
Langt på vei er den en etterlevning av den første bokavtale-runden, og et resultat av at Bokklubbens rabatteringsmulighet på nye bøker (25 prosent) ble kappet til det halve – og ble gjeldende for alle salgskanaler. Bokhandelkjedene har gjerne tilbudt de 12,5 prosentene i rabatt på nett, men etter at kundene er blitt stadig mer digitale og klikk & hent-løsningene har bredt om seg, skaper ordningen til dels noen pussige opptrinn. Kunder står i fysisk butikk og bestiller boken på nett for å få rabatten.
– En rar plante
Så er spørsmålet: Bør den nye bokloven, eller tilhørende forskrift, gi samme åpning? Eller bør rabattmuligheten reduseres eller rett og slett fjernes?
– Sluttkunderabatten bør fjernes med unntak av ved volumsalg. Dagens ordning bidrar kun til å høyne fastprisen over tid, og presser rabatten opp hvis vi ikke har tak som hindrer det, sier Håkon Harket, forlagssjef i Press.
– 12,5 prosent-rabatten er en rar plante som bør vekk – det vil jo også bidra til at kjedene får orden på sine egne marginer, sier forlagssjef Per Nordanger i Spartacus, med et smil.
– Fastpris er fastpris
På foreningshold vekker 12,5-prosenten heller ingen stor entusiasme:
– Det gir ingen mening å ha en fastpris og deretter introdusere en rabatt. Da blir den rabatterte prisen automatisk den nye fastprisen. Vekk med denne rabatten, er vårt syn, fastslår Eystein Hanssen, leder i Forfatterforbundet.
Her er de to store forfatterforeningene hjertens enige: – Jeg ser ingen grunn til at sluttkunderabatten videreføres. Den bidrar til å undergrave hele poenget med fastprisordningen, sier Forleggerforeningens leder Heidi Marie Kriznik.
Også barne- og ungdomsforfatternes hærfører, NBU-leder Alexander Løken, slutter seg til:
– Den bør fjernes. Det er en unødvendig rabatt som oppleves forvirrende for både dem som skriver og kjøper bøker. Fastpris er fastpris.
– Undergraver hensikten
Hva så med bokhandlene?
Helén Foss, leder for sammenslutningen Fri Bokhandel, klarer ikke å fremkalle den store entusiasmen:
– Jeg tenker den bør fjernes slik at man får en reell fastpris periode og ikke undergraver hensikten med loven. Da blir det rettferdig for alle aktører store og små – nett og fysisk.
Deres egen forening er på samme bølgelengde:
– Vi mener at muligheten for å gi 12,5 prosent rabatt på nye bøker bør fjernes. Formålene med loven er å sikre folk over hele landet god tilgjengelighet til et mangfold av bøker. Fjerning av rabatten vil bidra til likere konkurransevilkår mellom uavhengige bokhandler og kjedebokhandler/dagligvare og mellom fysiske butikker og netthandel og ivareta formålet bedre enn i dag. Det er også i tråd med målet i Hurdalsplattformen om å sikre gode rammevilkår for fysiske butikker som er viktige for sitt lokalsamfunn, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.
Akademika-sjef Arnstein Bjørke vil også bli kvitt 12,5-prosenten:
– Når det skal være Boklov med fastpris, så bør det vel være konsekvent og dermed uten rabatt.
– Siste rest av konkurranse
Der er det en viss uenighet å spore i V&B-riket. Forlagssjef Elizabeth Sellevold i Vigmostad & Bjørke vil gjerne beholde rabatteringsmuligheten:
– Maksrabatten bidrar til å legge til rette for konkurranse mellom ulike salgskanaler, blant annet mellom fysisk bokhandel og netthandel. Den bør ha et tall som i varehandel for øvrig, for eksempel 10 eller 15 prosent.
Hun får følge av Memo-forlegger Marie Lexow:
– Ja, jeg mener bokloven må åpne for å kunne gi 12,5 prosent rabatt på den faste utsalgsprisen, rett og slett fordi den bevarer den siste lille rest av konkurranse.
Les også:
Alexander Løken: – Bøker er ikke metervare
Heidi Austlid: – Nødvendig for mangfoldet
Anne Schiøtz og Heidi Austlid: – Vi følger avtalen
Marie Lexow: – En ren kartellavtale
Anders Aasen Berget: – Dropp hele bokloven
Alexander Even Henriksen: – Kan bli en katastrofe for bokbransjen
Anne Gaathaug: – Støtter dem helhjertet
Arne Svingen: – Ønsker leseombud
Heidi Marie Kriznik: Inspirert av fransk løsning
Anne Schiøtz: – Vi leverer på bredde
Fredrik Berentsen: – Vi kan ikke seile under falskt flagg
John Thomasgaard: – Er åpen for rabatt-tak
Tom Harald Jenssen: – Ønsker lang fastprisperiode i Bokloven
Per Nordanger: – Spiser ikke slipset
John Thomasgaard: Bokbransjeøkonomi for viderekomne
Per Nordanger: Bokbransjeøkonomi for dummies