Suksess med selvpubliseringsguide

Kristin Over-Rein selger mest av alle på ebok.no og i dag inntar "Gi ut din egen e-bok" også Bokhandlerforeningens bokliste.

Selvpubliserte bøker er i vinden. Nå er guiden til selvpublisering på nett her. I e-bokformat selvsagt. Og den selger som bare det. 

 

Kristin Over-Reins Gi ut din egen e-bok toppet overraskende salgslisten til ebok.no denne uken, bare noen dager etter utgivelsen. Den solgte for eksempel mer enn Elena Ferrantes nye roman fra den spesialiserte nettbokhandelen.

omslag-giutdinegenebok-lite-webNå har den også inntatt Bokhandlerforeningens bokliste, som speiler salg gjennom vanlige bokhandler. Det er selvsagt forfatteren fornøyd med. Men hva tror hun selv suksessen bunner i?

– Jeg tror det er to ting som gjør at folk vil ha denne boken, sier Kristin Ove-Rein til BOK365.  – Det ene er at det er veldig mange som går med en forfatter eller bokidé i magen. Og har de ikke en selv, så har kanskje moren eller kjæresten det. Nå har jeg gått opp løypa for dem, og her får de oppskriften, sier forfatteren.

 

Truffet tidsmessig

– Det andre er at jeg tror jeg har truffet veldig bra tidsmessig. Det begynner bli litt mer akseptert å gjøre ting på egenhånd. Mange potensielle utgivere tenker kanskje ikke på seg selv som «forfatter», men de har kanskje en historie å fortelle likevel. Eller en spesiell kompetanse de ønsker å nå ut med. Terskelen er lavere når de kan gjøre alt selv.

Vi ser det også i musikkbransjen nå, at artistene snur ryggen til plateselskapene og utgir musikk på egen hånd. Hvorfor skulle ikke det samme skje i bokbransjen?

Dessuten blir flere og flere boklesere som musikkonsumentene: De liker å «handle direkte fra produsenten», så å si.

 

PC og internett – og det var det

kristin_over-rein_3695_foto_marit_reisjaa_karlsenDen lille boken er på 110 sider, og du får den altså ikke mellom to permer, kun som e-bok. Naturligvis. Ifølge utgiveren selv er alt du trenger er en PC og internettilgang – verktøyene du trenger er gratis.

Boka tar for seg alle sider av utgivelsesprosessen – fra tilrettelegging og kvalitetssikring av manus til markedsføring og salg.

Forfatteren skriver på egen hjemmeside: «Trinn-for-trinn oppskrifter viser hvordan du får boka di ut på norske nettbokhandler som Bokkilden, Ark, Norli, Bokklubben.no, Haugen Bok, ebok.no etc, i tillegg til bibliotek og de internasjonale gigantene Amazon Kindle, Apple iBooks og Google Books.»

 

Les også: Suksess med selvpublisering

 

Må ikke fire på kvaliteten

– Noe av det jeg poengterer ekstra sterkt i boken er kvalitetsbiten, sier Kristin Over-Rein. – For å kunne konkurrere med tradisjonelle utgivelser må du ikke fire på kvaliteten. Du må ha redaktør, designer, språkvasker og korrekturleser. Mange tidligere selvpublisister har slurvet med dette og det har gitt selvpublisering et noe dårlig rykte.

– Men nå bør altså forfattere gi ut bøkene sine selv. Hvorfor?

– Hvis de liker  ha kontroll over sitt eget produkt har de muligheten til det. Prisen kan de sette selv. De er ikke bundet av noen avtale. Når det gjelder e-bøker trenger deu ikke noe lager eller distribusjonssystem heller.

– Mange refuserte forfattere vil kanskje benytte seg av dette. Er det ikke nok dårlige bøker der ute?

– Det er en grunn til at folk blir refusert … men som jeg skriver i boken: Du har også et ansvar for å refusere deg selv.

 

Les også: Selvpubliseringens kunst

 

(Forfatterfoto: Marit Reisjaa Karlsen)

 

Trykk her for å se høstkatalogene