Suksess med selvpublisering

PRISVINNER: Emelie Schepp (foto: Atle Nielsen)

Da svenske forlag brukte måneder på å lese debutmanuset hennes, valgte Emelie Schepp å utgi boken selv.

Nå har krimromanen Merket for livet solgt over 100.000 eksemplarer bare i Sverige. Rettighetene er solgt til 10 land , boken er ute på norsk i disse dager og om en uke kommer oppfølgeren ut på svensk.

– Jeg ville ikke gi opp. Jeg ønsket å nå ut til leserne, forteller Emelie Schepp til BOK365 som forklaring på hvorfor hun valgte å se forbi de tradisjonelle forlagene og selvpublisere krimdebuten.

–  Jeg sendte først manuset til de mest suksessrike forlagene på krimlitteratur i Sverige. Etter to uker tok Norstedts kontakt og sa takk, men nei takk. Jeg ventet en stund til, og etter et halvt år tok jeg kontakt med de andre forlagene jeg hadde sendt manuset til. De hadde ikke en gang lest det. Da bestemte jeg meg for å selvpublisere, forklarer Schepp.

 

Siktet høyt

Den ferske forfatteren etablerte eget forlag og leide inn redaktør, korrekturleser og designer til omslaget. Hun satte seg også høye mål.

– Jeg visste om en svensk forfatter som på to år hadde solgt 16.000 bøker på eget forlag. Han ble regnet som den største selvpubliseringssuksessen i Sverige, og jeg ville gjøre det bedre enn ham. Jeg har også litt sans for «the American Way», hvor man bretter opp ermene og jobber hardt for det man tror på. Jeg ville bli best på selvpublisering, sier Schepp.

 

Rett i pocket

Schepps ønske om høye salgstall førte til at boken ble trykket i pocketformat.

– Innbundet er dyrere å trykke og dyrere for leserne å kjøpe. Jeg tenkte at flere ville ha råd til å kjøpe en pocketbok, og dermed kunne jeg selge mer. I Sverige har vi dessuten trykkestøtte, selger man under 5000 eksemplarer har man rett til å få tilbake litt penger, så jeg tenkte at gikk det dårlig kunne jeg alltids få noen av pengene igjen. Jeg bestilte 4999 pocketbøker som kom hjem til meg på tre paller, det ble mye bæring i trappene ned til kjelleren, mimrer Schepp smilende.

 

Merket-for-livetKom inn i butikkene

Det ble ingen penger tilbake på trykkestøtten. Merket for livet solgte godt, og etter en måneds tid måtte Schepp trykke opp nye 5000 eksemplarer. På et halvt år solgte hun 40.000 eksemplarer av boken, men det var i følge forfatteren ikke et rent lykketreff. Hun brukte mye tid på markedsføring, og på å få boken inn i de riktige kanalene.

– ICA regnes som Sveriges største bokhandel. Svensker handler mat, strømper og bøker på butikken. Jeg vendte meg derfor mye til Pocketgrossisten som distribuerer bøker ut til ICA-butikkene i Sverige. De leste og likte boken, og tok den inn i sortimentet sitt. Jeg ringte også opp til mer tradisjonelle bokhandlere, gikk innom dem og spurte om jeg kunne sette opp et eget stativ med boken, og de fleste ga det et forsøk.

– Så du slapp å betale markedsstøtte for eksponering?
– Jeg tror at bokhandlerne så at her kommer det en forfatter med boken under armen, og som vil noe nytt og spennende. Men det er klart, hadde de fått 800 slike besøk ville de nok sagt nei. Kanskje syntes de jeg hadde en god bok.  Som selvpublisert forfatter hadde jeg ikke tilgang til bokrådene. Jeg henvendte meg også til bokbloggere med personlige brev og spurte om de ville lese, og jeg brukte sosiale medier hyppig, beskriver Schepp.

 

Møtt med skepsis

Til tross for suksessen møtte den ferske krimforfatteren mye skepsis fordi hun hadde selvpublisert.

– Det hersker stor mistanke mot selvpublisering i Sverige, men det er bare bransjen som er mistenksomme. Leserne ser sjelden på hvilket forlag boken utkommer på. De vil bare ha en god historie. Men forlagene har begynt å ta dette mer på alvor. Nylig lanserte Bonnier, som eier Pocketgrossisten, en egen selvpubliseringstjeneste. På nettstedet har de også samlet eksperter som kan hjelpe forfatteren på veien frem til ferdig bok, forklarer Schepp.

 

schepp2
FOTO: Elin Brend Bjørhei

Ble antatt

Etter salgssuksessen tok de tradisjonelle forlagene kontakt med krimforfatteren og tilbød henne avtale.

– Jeg tenkte mye på hva jeg skulle svare for jeg hadde allerede innstilt meg på også å utgi bok to på eget forlag, men jeg valgte til slutt å takke ja til Bonnier. De utga boken på nytt høsten 2014. Det er også flere filmselskap som har vist interesse for boken, men jeg kan ikke si noe mer om det enda, smiler Schepp.

 

Barnesoldater i Sverige

I boken skriver Schepp om juristen Jana Berzelius som har en mørk fortid, og om barnesoldater.

– Jeg leser mye spenningslitteratur, og savnet en karakter som henne. På den ene siden er Jana en suksessrik jurist som er opptatt av å forholde seg til lover og regler. På den andre siden har hun en veldig mørk bakgrunn hvor hun ikke har brydd seg om at hun brøt lover og regler. Det synes jeg var fascinerende. Ideen om å skrive om barnesoldater fikk jeg etter at jeg fulgte den svenske debatten i kjølvannet av dokumentaren Kony 2012, forklarer Schepp.

 

Helt i åtte

Planen er å skrive en serie på hele åtte bøker.

– Åtte er et bra tall og ti bøker ville blitt for mye. Tanken er at det skal komme ut en bok i året, så målet er at bok tre kommer i 2016. Jeg jobber med den nå og den skal være klar i august så jeg har litt hastverk med den, forteller suksessforfatteren.

 

(Hovedfoto: Elin Brend Bjørhei)

 

-- annonse --