Fortsetter ekspansjonen

Vigmostad og Bjørke kjøper enda et forlag.

Vigmostad og Bjørke har kjøpt enda et forlag. I dag ble Exlibris Media en del av konsernet.

 

Exlibris Media gir ut svært mange bøker for barn. I tillegg til sakprosa som båtbøker, kokebøker, hagebøker, samt faktabøker om biler, motorsykler og hester.

Folagets hovedsatsing er imidlertid barn mellom 0 og 8 år. Til sammen utgis ca. 150 små og store titler i året under Exlibris Medias logo. Fellesnevner for det meste er at det er bøker beregnet på massemarkedet og distribuert gjennom Bladcentralen og tilsvarende kanaler. Forlaget gjør det meste av arbeidet selv, men samarbeider blant annet med tidligere Disney-tegnere i Spania, opplyser Bjørnar Westgaard i Exlibris Media.

 

Inn i Bladkompaniet?

westgaard2
Follegger: Bjørnar Westgaard

Forlaget har fire ansatte og ledes av Bjørnar Westgaard, som også startet forlaget for seks-syv år siden. Omsetningen var rundt 13 millioner kroner i 2015, en nedgang fra tidligere år. Det skyldes, ifølge Westgaard, hovedsaklig bortfallet av Interpress. I dag har forlaget et betydelig volum gjennom Bladcentralen og forventer en betydelig økning i omsetningen i 2016.

Fra før har Vigmostad og Bjørke Bladkompaniet, som er en stor aktør i massemarkedet for voksne, under sine vinger. Exlibris Media vil nå trolig inngå som en del av Bladkompaniet og utgi barnebøker for små barn for massemarkedet.

– Exlibris har en spennende portefølje for barn. Det er en fin tilvekst til Bladkompaniet, sier forlegger Arno Vigmostad til BOK365.

 

Veteran i bransjen

Bjørnar Westgaard i Exlibris Media sier at det har vært en prosess som har pågått en stund, men bekrefter at de nå er en del av Vigmostad & Bjørke. Det er han glad for.

– Med VB får vi solide eiere og en god distributør, sier han til BOK365. – Vi skal drive med det samme som før – mot massemarkledet, og vi har faktisk ambisjoner om å vokse kraftig. Alle de fire ansatte blir med videre.

Bjørnar  Westgaard er en veteran i bransjen. Han var svært tilstede da Cappelen Damm dro i gang sin satsing på det såkalte massemarkedet. Han har også jobbet i Egmont, og startet altså Exlibris Media for noen år siden.

– Vi skal drive videre med det vi kan best, nemlig massemarkedet. Med VB som eiere tror jeg det blir veldig bra, sier Bjørnar Westgaard, som ikke vet om navnet Exlibris Media vil bestå som en egen imprint under VB eller om forlaget går helt opp i Vigmostad & Bjørke, slik for eksempel Schibsted Forlag har gjort.

 

Les også: VB kjøper Schibsted Forlag