Teatervår med håkjerring, erotikk og pest

Brødrene Karamasov: Ida Cecilie Klem, Kathrine Thorborg Johansen, Christian Ruud Kallum, Petter Winther, Hildegunn Eggen, Andreas Stoltenberg Granerud, Vetle Bergan og Stine Fevik. Foto: Øystein Eugene Hermstad

Teatervåren i Norge byr på både Myhre og Dostojevskij. Og mye, mye mer. Her er et lite utvalg av det mest «bokrelaterte» som skjer på landets scener i månedene som kommer.

 

Det er Trøndelag Teater som skilter med de to ytterpunktene i tittelen. Linnéa Myhres Evig søndag har gått for fulle hus på Studioscenen siden slutten av januar, og spilles til og med 11. mars.

Og 10. mars er det premiere på dramatiseringen av Fjodor M. Dostojevskijs klassiker Brødrene Karamasov på Gamle Scene, og der vil nok mange få en overraskelse:

– Ja, det er en helt ny oppsetning i Ole Johan Skjelbreds bearbeidelse og regi, sier informasjonsrådgiver Sissel Grønlie ved Trøndelag Teater til Bok & Samfunn. – Skjelbred har tatt for seg Dostojevskijs roman og sammen med skuespillerne jobber han nå frem forestillingen til premieren. Det blir en ny vri på temaene i romanen, men den som har lest boken vil kjenne igjen både personer og handling. Han gjorde noe lignende med Moby Dick i 2014, sier Sissel Grønlie.

– Dette med fremveksten av farlige idéer i en brytningstid oppleves ubehagelig relevant for tiden, sier regissøren Ole Johan Skjelbred om tematikken i Dostojevskijs verk fra 1880.

– Jeg blir veldig inspirert av romanens form, og ønsker i stor grad å følge denne. Forestillingen skal bli like myldrende, anekdotisk og full av innfall, poengterer han.

 

Evig søndag: Line Hindrum i Linnéa Myhres stykke på Trøndelag Teater. Foto: Øystein Eugene Hermstad

 

Danny og pappaen hans

I Bergen kan publikum stifte bekjentskap med Roald Dahls spennende historie om 10 år gamle Danny og hans praktfulle pappas kamp mot de slemme snobbene som vil ødelegge skogen de bor i.

Som Roald Dahl selv sa om boken: – Når du blir stor og får dine egne barn, må du prøve å huske noe som er fryktelig viktig: Kjedelige foreldre er ikke moro i det hele tatt. Det barn trenger og fortjener er foreldre som har GNIST.

Danny og den store fasanjakten hadde premiere på Store Scene 1. mars og spilles foreløpig til og med 1. april.

 

Jeppe på AA-møte

Jeppe på Bjerget: Erik del Barco Soleglad som en moderne Jeppe i Bergen. Foto: Den Nationale Scene

Og så er det gode gamle Jeppe på Bjerget. Drukkenbolten Jeppe, som våkner opp i silkeseng og blir en brikke i et ondt spill.

«Holbergs ikoniske stykke er morsom underholdning som gir klump i halsen. Vårens oppsetning på DNS skal skru på hele sanseapparatet. Vi får Jeppe on the rocks», skriver DNS på sine nettsider.

Og det er altså en moderne Jeppe vi får: Her er både AA-møter og overdådig rokokko, en ufyselig baronesse, en utspekulert krovert og en kontrabassist.

Eirik del Barco Soleglad har rollen som Jeppe.

 

Håkjerring til besvær

Hålogaland teater har allerede spilt Anders T. Andersens dramatisering av Morten Strøksnes storsuksess Havboka i en måned og skal holde på en stund til.

Strøksnes fikk Brageprisen for romanen, som til nå er solgt til 17 land.

Boken og stykket handler om to menn i en liten båt som gjennom fire årstider forsøker å fange et beist av en håkjerring. Underveis fortelles historien om livet på, i og med havet på en innsiktsfull og underholdende måte.

«Mennesket har alltid høstet av havet, spørsmålet er om vi evner å forvalte det?» spør teateret i ptrogrammet.

 

Nifst for de yngste

I april og mai kan de litt yngre teatergjestene forhåpentlig vis glede seg over Brødrene Grimms eventyr Hans og Grete på scenene i Nord-Norge.

Historien om de to barna som jages ut i skogen har skremt og fascinert barn i alle aldre i alle år siden eventyret ble utgitt i 1812..

Hålogaland teater lover en nifs og storslått versjon av det kjente eventyret i Ketil Høeghs regi og med Gjermund Andresens scenografi og kostymer.

«Vi vil kjenne igjen den lumske historien, men det er mulig at trærne i skogen nå blir enda større og mørkere og at heksa blir enda frekkere. Fristelsene for de stakkars barna blir farligere enn noen gang. Og huset i skogen er fullt av godteri og uendelig forlokkende.

Og du, husk at ingen vet om det går bra til slutt …»

 

Det blir Brødrene Grimm i ny tapping også på Teater Innlandet i mars.

Forestillingen Tornerose er ifølge teateret selv «en deilig mørk og morsom forestilling, inspirert av Brødrene Grimms velkjente eventyr. Med live musikk, dokker, fysisk teater og 80-tallsestetikk får vi servert en saftig porsjon tenåringstrøbbel. Et kyss kan være løsningen på mye, men ikke på alt …»

Stykkes spiles flere steder i løpet av våren.

 

Erotikk og pest

På Nationaltheatret i Oslo har publikum kunnet glede seg over den dramatiserte versjonen av Giovanni Boccios 1300-tallsepos Dekameronen en god stund allerede.

Romanen (og teaterstykket) handler om ti mennesker som under den store pesten isolerer seg fra omverdenen og får tiden til å gå ved å fortelle hverandre historier, mange av dem svært erotiske.

Spørsmålet er om de innestengte kan skape en bedre verden av omsorg, lekenhet og generøsitet i stedet for frykt, skepsis og egoisme.

Regien er ved danske Elisa Kragerup, og stykket spilles frem til 4. april.

 

Forføreren Don Juan

Don Juan er dekadent, tiltrekkende, foraktelig og forførende. Og han fascinerer oss grenseløst. Don Juan er skjønnhet og kjærlighet forgjengelig – og han anser det nærmeste som en plikt å forføre kvinner.

Anders Baasmo Christiansen spiller Don Juan, en karakter som har blitt tolket i et utall former og utgaver, i litteraturen, på scenen og i musikken.

Teaterstykket Don Juan er skrevet av Molière og ble uroppført i Paris i 1665. Regissør er Runar Hodne og musikken er ved Aslak Dørum. Forestillingen har allerede vært spilt et par uker og står på plakaten ut mai.

 

Don Juan: Anders Baasmo Christiansen som forføreren Don Juan på Nationaltheatret. Foto: Øyvind Eide.

 

Edda i amerikansk lys

På Det Norske Teatret i Oslo blir det norrøn historie når den verdskjende amerikanske regissøren Robert Wilson har fått i oppdrag å setje sin karakteristiske signatur på den norrøne mytologien.

Teatret skriv om framsyninga: «Wilsons signatur er først og fremst visuell. Teksten til framsyninga er utdrag frå Jon Fosses teaterversjon av gudedikta som blei skrivne ned på Island ein gong på 1200-talet. Samtidskomponisten Arvo Pärt vil sette sitt musikalske preg på noko vi trur blir ei visuell, poetisk og musikalsk oppleving av dei sjeldne. I tillegg samarbeider Wilson med CocoRosie, ein duo som eksperimenterer i krysninga mellom kunst, musikk og performance.»

 

 

Farvel til Eddy, hallo til Edouard

Edouard Louis har tatt Europa med storm og vekt stor merksemd med den sjølvbiografiske debutromanen Farvel til Eddy Bellegueule.

Nå i mars kan du oppleve historia også på scenen på Det Norske Teatret. Framsyninga blei første gongen spelt på utestaden Jaeger i Oslo, og er eit gjestespel på teateret.

I framsyninga står Emil Johnsen åleine på scenen og fortel historia om Eddy, som opplever forakt og mobbing frå sine eigne, og aldri maktar å passe inn. I vaksen alder gjer han eit drastisk val om å skape seg sjølv på ny og bli Édouard Louis.

 

 

Bukkene Bruse på tur

Fortellingene om Bukkene Bruse og det de møter i dagens Norge har tatt barna med storm. Når bukkene nå skal til seters og får se et skilt der det står «Badeland 200 meter» er det fort gjort å bli litt distrahert. Det blir de også.

Bukkene Bruse på Badeland har gått og går på Oslo Nye Teater i vinter og skal ut på turné til Trøndelag og Nord-Norge i slutten av mars til ut i mai.

På turné med Riksteateret skal også En mann ved navn Ove, som har gått på Oslo Nye siden november. Fra nå og ut april skal Ove fortelle om viktigheten av å kjøre Saab og kunne rygge med tilhenger også i Trøndelag og Nord-Norge.

Barna kan også glede seg til et møte med Karius og Baktus når Oslo nye setter opp Thorbjørn Egners klassiker i Trikkestallen fra 28. mars.