Komikeren og dommeren

David Grossman (Foto: Agora forlag)

«En hest kommer inn på en bar» (Aschehoug) skaffet David Grossman Man Booker-prisen. Men bak bokens humoristiske tittel skjuler det seg en alvorstung fortelling om en pinlig selvransakelse.

– Det har vært en glede å skrive denne boken, og særlig skrive karakteren Dov. Alle forfatterne her i kveld vil skjønne hva jeg mener når jeg sier at å skrive denne karakteren har vært som å ri en hest på rodeo. Han har kastet meg av, danset rundt med meg og jeg har klamret meg fast så godt jeg kan, sa David Grossman da han mottok The International Man Booker Prize for romanen En hest kommer inn på en bar (Aschehoug).

Mange ble nok overrasket da det ble kjent at Grossman skulle skrive en roman om en stand-up-komiker. Forfatterskapet hans har ikke tidligere omhandlet hverken muntre eller humoristiske temaer – de hittil ti romanene og fem dokumentarbøker er heller alle sterke beretninger om vanskelige skjebner. Men En hest kommer inn på en bar er langt fra en humoristisk fortelling, og mye likere hans tidligere bøker enn hva kanskje tittelen skal tilsi.

Lider seg gjennom forestillingen

Grossmans nyeste roman er i likhet med hans tidligere verk også en bok som vekker sterke følelser. Handlingen finner sted i en liten israelsk by hvor den 57 år gamle standup-komikeren Dovaleh Greenstein skal opptre.

Bokens fortellerstemme er den pensjonerte dommeren Avishai Lazar, som helt ut av det blå har fått en invitasjon fra Dov til å overvære komikvelden. Dommeren og komikeren kjente hverandre godt som barn, men har ikke hatt noe kontakt de siste førti årene.

Dommeren, og leseren, må lide seg gjennom den to timer lange forestillingen, som romanen gjengir i sin helhet. Dov står alene på scenen, han er frekk, provoserende og morsom. Men forestillingen handler i tiltagende grad om hans eget liv, og han kommer med ærlige avsløringer om hva som formet ham som menneske. Om faren som slo moren, om moren som var merket av Holocaust, og traumatiske hendelser i ungdommen. Publikum, som har kommet for å le, blir forvirret, og dommeren opplever at hans eget liv blir trukket med inn i showet.

«På de 194 sidene er ingenting overflødig, ikke ett komma, ikke ett ord, ikke en dråpe av komikerens svette», skrev New York Times om En hest kommer inn på en bar.

En moderne klassiker

Grossman blir av mange regnet som en av verdens fremste nålevende forfattere, og han har mottatt flere prestisjetunge utmerkelser, som den Franske Ordenen for kunst og litteratur, De tyske bokhandlernes fredspris og Israel-prisen.

Til tross for at Grossman selv haruttalt at han forsøker å unngå å skrive om politikk, bortsett fra i dokumentarbøkene sine, har også romanene skapt debatt både i hjemlandet Israel og internasjonalt. Han er en uttalt venstreaktivist, som har stilt seg svært kritisk til Israels politikk ovenfor palestinere.

Han har også skrevet flere bøker om konflikten, som blant annet sakprosaboken Den gule vinden (utgitt på Gyldendal i 1988), som tok for seg livet til palestinere på Vestbredden og Gazastripen. Boken ble hyllet internasjonalt, men skapte kontrovers i hjemlandet.

I 2006 forandret livet seg for Grossman. Libanon-krigen raste i sommermånedene dette året, og Grossmans sønn Uri befant seg midt i kaoset som kommandant i Israels forsvarsstyrker. Uri døde i kampene, og i 2008 utga Grossman boken Falt ut av tiden (utgitt på Aschehoug i 2014). Boken, som omhandler en fars søken etter sin døde sønn med Israel-Palestina- konflikten som bakteppe, ble av anmeldere trukket frem som en moderne klassiker og sementerte ytterligere Grossmans posisjon som en av vår tids største forfattere.