Klager inn Fabel til Forbrukertilsynet

Harry Hole tok trikken – og da ble det bråk. Nå har EBOK.no meldt kampanjen og Fabel til Forbrukertilsynet for villedende markedsføring. Fabel beklager.

Striden rundt de sterkt voksende strømmetjenestene vil ingen ende ta. I fjor klaget Vigmostad & Bjørkes strømmetjeneste EBOK.no Pluss, Cappelen Damm inn for Konkurransetilsynet for leveringsnekt. Nå melder EBOK.no Lydbokforlaget (Aschehoug/Gyldendal) inn for Forbrukertilsynet for villedende markedsføring.

I slutten av mai kom kulturminister Trine Skei Grande med klar beskjed om at departementet anser at leveringsplikten også skal gjelde strømmetjenestene.  Uttalelsen kom etter at Tom Egeland hadde gått sterkt ut mot segregeringen av forfattere som i dag praktiseres mellom Cappelen Damms Storytel og Lydbokforlagets Fabel: «Jeg får jevnlig spørsmål fra leserne om hvorfor jeg ikke er å finne på Storytel. Vil man sammenligne, er jo dette som om Jo Nesbøs kommende utgivelse – Kniv – bare var å få kjøpt hos ARK», uttalte Egeland til BOK365.

– Umusikalsk bruk

Om uttalelsen ble fanget opp av reklamefolket hos Fabel er usagt, men bare en drøy uke senere ruller Fabel ut – i tråd med lanseringen av nettopp Nesbøs Kniv – en kampanje på kollektivtrafikken i Oslo-regionen hvor strømmetjenesten reklamerer med at den har «Hele Harry Hole-serien. Kun på Fabel».

I Klassekampen karakteriserer Tom Egeland kampanjen med at det er «umusikalsk av Fabel å bruke strømmeselskapenes brudd på bokavtalen som hovedpoeng i en reklame».

«Uriktig og villedende»

Den minste av strømmetjenestene, EBOK.no Pluss, har nå sett seg mektig trøtt.

EBok.no-sjef Lene Røren

Daglig leder Lene Røren er både opprørt og oppgitt:

– Det fortvilende er jo at de åpenbare bruddene på leveringsplikten og med dette Bokavtalen, får lov å fortsette uten at det eksisterer sanksjonsmuligheter. Jeg har tatt Fabels markedsføring av Jo Nesbø opp med Bokhandlerforeningen, men som igjen viser til at foreningen ikke har sanksjons- eller instruksjonsmulighet. Foreningen anbefalte oss derfor å kontakte Forbrukertilsynet, noe vi har gjort i form av en klage på villedende markedsføring. Røren legger til:

– Det er jo også et paradoks at samtidig som Fabel bryter bokavtalen og markedsføringsloven i sin kampanje, stopper Aschehoug (eier av Lydbokforlaget/Fabel) levering til Bookis.com på grunn av det samme. Det viser en ganske tydelig dobbeltmoral, og at det er vi små som blir straffet, mens de store kan fortsette som før så lenge det ikke finnes sanksjonsmuligheter.

I klagen til Forbrukertilsynet skriver Lene Røren at budskapet i kampanjen til Fabel er misvisende, uriktig og villedende for forbruker: Grunnet fastprisperioden i Bokavtalen kan ikke den siste Nesbø-romanen Kniv strømmes før i mai neste år. Med dette følger at man ikke får «hele Harry Hole-serien for strømming i Fabel». Videre er det slik at Hele Harry Hole-serien også finnes til salg hos alle som selger bøker, på nett eller i fysisk butikk. Det gjelder i alle formater (lydbøker, e-bøker og papirbøker). Man får dermed ikke serien «kun på Fabel», som budskapet sier. Selv ikke som lydbok.

Fabel beklager

Ann-Kristin Vasseljen, daglig leder av Lydbokforlaget, eier av Fabel, sier til BOK365 at klagen til Forbrukertilsynet er helt nytt for henne og at hun ikke har fått informasjon om at så har skjedd.

Ann-Kristin Vasseljen

På spørsmål om hvorfor Fabel har valgt å gå ut med en kampanje som åpenlyst markedsfører forfattereksklusivitet og brudd på intensjonene i Bokavtalen, svarer Vasseljen:

–  Vi brukte begrepet kun i Fabel på en plakat som markedskommunikasjon, vi ser i ettertid at det var uheldig og beklager det. Det var imidlertid en beskrivelse av nå-situasjonen i et svært begrenset tidsrom og hadde i så måte gyldighet i den korte perioden plakaten skulle være eksponert.

Les også: 
To tapere: Forfatterne og lytterne
Støtter Egeland: – Dette må komme på plass
Lydstrømming: – Nå må det bare løses!