Ingvars litterære selvangiveri

Ingvar Ambjørnsen sier opp som romanforfatter, med umiddelbar virkning. Eller?

Natten til 17. juni 2010 sier Ingvar Ambjørnsen opp som romanforfatter. Med umiddelbar virkning. Han har skrevet utover natten, som han liker å gjøre; han har skrevet de første førti sidene av en ny roman, og er ikke misfornøyd med resultatet. Han har kontroll, han kan det her nå. 

Dette er anslaget i Ingvar Ambjørnsens høstbok, som ble presentert på kaffebaren Fuglen i Oslo. Boken blir utgitt av Flamme Forlag, som tidligere på dagen var første forlag ut med årets høstpresentasjon.

 

Lengter etter en annen form

– Hva skal vi kalle dette her, spør Ingvar Ambjørnsen innledningsvis under ettermiddagens seanse på Fuglen.

En tilståelse, kanskje?

– En morsom liten bok, fastslår Ambjørnsen. – Det dukker opp en metthet, en trøtthet, som gjør at jeg lengter etter en annen form å skrive i, enn den tradisjonelle romanen.

 

 

Løgn og bedrag

Så tilbake til tilståelsen eller essayet: Etter å ha sett på sine første sider og etter den første følelsen av å ha kontroll, sniker det seg inn noe annet. «Men så, en helt annen, raknende tanke: Han tror ikke på seg selv og det han har skrevet. Det er løgn. Det er juks. Kanskje har alt sammen vært bare løgn og juks?

Han reiser seg fra bordet. Forlater tastaturet. Må ned på gata, ut i verden. Skrivingen har hele livet vært hans måte å puste på – og nå trenger han frisk luft. Vil finne på noe nytt. Tror han. Til helvete med romanen. Tenker han.»

 

Rådvill vandring

I Farvel til romanen følger vi Ingvar Ambjørnsen gjennom et junidøgn som truer med å snu opp ned på forfatterens liv. Hans rådville vandring gjennom Hamburgs gater – langt på natt, uten sko på beina – er også en reise gjennom et av Norges mest sentrale forfatterskap de siste 20 årene, fra Elling-bøkene via Inncentia Park til Natten drømmer om dagen.

– Dette er en bok som ikke hadde blitt noe av, dersom ikke «Flammene» hadde tatt kontakt. Et spesielt prosjekt, og vi har litt vanskelig for å sette en merkelapp på det. Et litterært essay, muligens, sier Ingvar Ambjørnsen.

 

… og derrr startet bokhøsten!

Flamme Forlag presenterte sin høstkatalog på Tronsmo bokhandel tidligere på dagen. Årets bokhøst forlaget rommer ti titler innen flere sjangre, inkludert to erfarne forfattere som tidligere har utgitt på andre forlag: Nevnte Ingvar Ambjørnsen og den kritikerroste lyrikeren Nils Chr. Moe-Repstad. Sistnevnte ble Bragepris-nominsert for fjorårets dobbeltdiktsamling Teori om det eneste, utgir i år 19 forgiftninger. Dette er en diktsamling om forgiftning i vid forstand – om infeksjoner, virus og epidemier, men også miljøforurensning, politisk korrupsjon og økonomisk utbytting.

 

Møte med beatpoet

Høstens første Flamme-bok utkom alt i slutten av juli, med tittelen Vi står her. Den er skrevet av høstens eneste skjønnlitterære debutant på forlaget, Thea Trøen Bjertnes, og er en diktsamling om et traumatisk far og datter-forhold. Høsten rommer også flere diktsamlinger, derav en gjendiktning av Lawrence Ferlinghetti, grunnleggeren av City Lights bokhandel i San Francisco og utgiveren av Allen Ginsbergs Howl. Jan Erik Vold har plukket dikt fra hele Ferlinghettis karriere, og beretter i etterordet om sitt møte med den gamle beatpoeten på amerikansk grunn i fjor sommer. Siste diktsamling ut i høst blir Geir Gulliksens første poesiutgivelse siden 2008, Ung trost klokken fem om morgen i en brusende alm.

 

Roman-trippel

Flamme har tre romaner på høstlista, skrevet av tre forfattere som alle har utgitt på forlaget tidligere. Den første er Kjersti Wøien Hålands andrebok, Dommedøgn, en katastroferoman fra en liten bygd på Vestlandet. Lotta Elstads Et eget rom er en feministisk satire om den aldrende Anna Louisa Millisdotter, som etter et 15-årig eksil lar seg lokke ut i offentligheten igjen, mens Victoria Durnak i år utgir sin fjerde bok, Jeg og du, en roman om en ung jente og et titalls gjenstander fra Finn.no.

 

Samba i sofaen

Flamme utgir også, som så mange andre forlag i høst, en VM-bok: Ført i pennen av Frank Lande, som ikke har reist til Brasil for å følge kampene, men som derimot sittet i sofaen sin i Hammerfest med en 3-åring på det ene kneeet og en laptop på det andre. Boka hans handler både om fotball, tv-tittingens natur og det flerkulturelle fellesskapet i verdens nordligste by, og den har fått tittelen Fotball-VM sett fra sofaen. Avslutningsvis har Flamme en sakprosadebutant som har skrevet boka TAGGING – en bok om stygt som pent, som tar for seg graffitien og streetartens bøllete lillebror, tagginga. Jo T. Brochmann guider deg gjennom Oslos taggelandskap med mobilkamera i hånda og et par kilo estetisk teori i skulderveska.

 

Foto: Victoria Spanthus. Ingvar Ambjørnsen lanserte ny bok på Fuglen i Oslo i dag. men har vanskelig for å sjanger-bestemme den.