– Vi vil utgi «snakkiser»

Trioen i nyetablerte Pitch vil bygge opp et forlag fra bunnen av, ha det gøy mens de gjør det – og utgi «snakkiser». 

– Jeg tror rett og slett det blir morsommere bøker av det, jeg. Og så tror jeg forfatterne liker at det er god stemning på forlaget, sier Stian Hjelvin Andersen, redaksjonssjef i Pitch Forlag.

Sammen med forlagssjef Wenche Haugsand og salgs- og markedssjef Jens Skaaland har han flyttet inn i hyggelige lokaler i Skippergata 33.

 

Stian Hjelvin Andersen har tidligere jobbet med både sakprosa og barne- og ungdomsbøker i Schibsted og i Vigmostad & Bjørke. Jens Skaaland kommer fra Kagge Forlag, men har tidligere arbeidet sammen med de to andre i Schibsted.

 

– Tenker veldig likt

– Vi har alltid hatt lyst til å jobbe sammen i en mindre enhet, siden vi tenker veldig likt. Plutselig bød det seg en mulighet, sier Wenche Haugsand, som sluttet i Vigmostad & Bjørke ved årsskiftet.

– Det var da Aschehoug tok kontakt, og fikk kjennskap til våre tanker om å starte Pitch. De syntes det hørtes spennende ut, og vi ble rett og slett veldig sjarmert av dem. De er positive og hyggelige, og genuint interesserte i bøker. Vi er glade for å ha dem med på eiersiden, sier Haugsand, som sammen med Jens Skaaland og Stian Hjelvin Andersen eier 80 prosent av forlaget. Aschehoug har en eierandel på 20 prosent.

 

Sakprosa og serielitteratur

Det unge forlaget har foreløpig tre bøker på høstlista; en biografi, en håndarbeidsbok og en gavebok. Men flere detaljer enn det vil de ikke røpe ennå. Og de utelukker ikke at det kan bli flere titler. Evnen til å kaste seg rundt og lage bøker på kort tid mener de er et av deres fortrinn.
– Vi kommer til å jobbe mye med generell litteratur og sakprosa, men også skjønnlitteratur. Serielitteratur er selvsagt noe vi kommer til å vurdere, siden dette er noe jeg har bred kompetanse på, sier Haugsand. Kommersiell kvalitet er viktige stikkord når Pitch skal definere hva slags prosjekter de vil satse på.

– Vi vil at bøkene våre skal bli lagt merke til, bli «snakkiser», sier Haugsand.

– Og så bør det være viktige bøker. Bøker kan godt være viktige, selv om mange vil lese dem. Det trenger ikke være noen motsetning der, skyter Stian Hjelvin Andersen inn.

 

Sunn økonomi

Målet deres for det neste 3-5 årene er å drive med overskudd, ha en sunn økonomi og et oversiktlig antall titler, slik at de kan vie alle titler like mye oppmerksomhet.

– Hvis antall titler blir for høyt, vil vi ikke greie det. Og vi synes det er et viktig prinsipp, og noe vi skylder forfatterne våre. Og et av fortrinnene våre er jo at vi har mulighet til å ta svært godt vare på forfatterne våre, sammenlignet med de større forlagene, sier Jens Skaaland, og får støtte av Stian Hjelvin Andersen:
– Det er forfatteren som skal være stjerna hos oss.

 

Alle gjør alt

I prosessen med å starte forlag fra bunnen av, har de tre fått prøve seg på en rekke nye utfordringer. At det var litt uvant å tørke på støv på kontoret selv, var en ting. En annen var å greie seg uten printer, skanner og kopimaskin – før salgs- og markedssjefen hadde fått på plass den avgjørende leasingavtalen.

– I en periode printet vi ut litt her og litt der. Hos Aschehoug, hos megleren vi leide kontorene igjennom og hos familie, venner og kjente. Det er utrolig hvor avhengig en er av å printe og skanne. Men nå er maskinparken heldigvis på plass, humrer Wenche Haugsand, som ser frem til mye moro med sine to kolleger i tiden som kommer.

 

I STARTGROPA: Wenche Haugsand, Stian Hjelvin Andersen og Jens Skaaland utgjør trioen i nystartede Pitch forlag.