Storytel i 15 land

Storytel og Jonas Tellander (bildet) har vind i seilene, med lønnsomhet i nord og etableringer i stadig nye markeder.

Storytels kvartalsrapport viser at antall abonnenter og tilhørende strømmeinntekter økte med 41 prosent sammenlignet med samme periode ifjor. Strømmeinntektene utenfor Sveriges grenser økte med 51 prosent.

«Kapitalkonsumerende fase»

«Vi har en anselig mengde markeder i kapitalkonsumerende fase, hvilket er årsaken til at vi hentet inn en halv milliard kroner i september», kommenterer toppsjef Jonas Tellander i rapporten. Han siktet da til en rettet nyemisjon til et femtitall investerer.

Det bekymrer derfor lite at underskuddet tredoblet seg fra i fjor, fra 23,2 til 62 mill. kroner. I dag var Storytel-kursen opp 1,29 prosent på Stockholmsbörsen.

Storytel hadde opprinnelig satt seg som mål å ha 800 000 betalende lyttere ved årsskiftet. Det klarer de bare nesten. Ifølge selskapets egne estimater lander de et sted mellom 780 000 og 790 000.

I 15 markeder

I slutten av året kommer strømmetjenesten å være lansert i 15 markeder, inklusive Mexico og Bulgaria. Storytel har også åpnet et regionkontor i Bangkok for det asiatiske markedet, hvor selskapet har ekspansjonsplaner i 2019.

Selskapet er nå lønnsomt i fire markeder: Sverige, Norge, Danmark og Island.

Hos Norsteds forlagsgruppe, som inngår som print-divisjon i Storytel, faller omsetningen fra 133 i tredje kvartal i fjor til 116 mill. kroner i år. I Norstedts håper man at oppkjøpet av Printz Publishing – som blant annet har Jojo Moyes i stallen – vil bidra positivt. Printz er innlemmet fra 1. oktober og påvirker altså ikke tallene for tredje kvartal.

 

 

(foto: Storytel/Theresia Jatta Koelin)