Skien råest på lesing

POPULÆR FORFATTER: Jørn Lier Horst med elevene fra Svanen skole.

Lesegleden lever i Ibsens fødeby. Her har elevene lest 6 millioner sider denne høsten i Norli Juniors Lesekonkurranse.

– Siden jeg i fjor ble invitert av Skien skoleetat til å snakke om leseprosjektet til Norli, har jeg fulgt med på hvordan kommunen klarte seg i konkurransen siden det var første gang de var med. Og allerede tidlig i høst skjønte vi at noe helt spesielt var i gang i denne byen, sier Inger Merete Dyring, kategoriansvarlig for barne- og ungdomsbøker hos Norli Libris.

Skien kommune har vist et kjempeengasjement i Norli Juniors Lesekonkurranse, som denne helgen ble avsluttet. Kommunalsjef Grete Gjelten sa følgende da Skien hadde meldt seg på og var i gang med lesingen:

«Jeg er stolt av elever og lærere i Skienskolen som tar lesing på alvor. Det er et fokusområde vi har hatt i grunnskolen i Skien flere år. Hvis lesekonkurransen kan åpne porter til leseglede hos flere elever, har vi oppnådd noe av det vi ønsker. Vi vet hvor viktig språk og lesing er for all faglig utvikling – og vi vil gjerne at alle våre elever skal lykkes. Det er som i idrett: Jo mer du trener, jo bedre blir du. Det kollektive konkurransemomentet skal en heller ikke forakte!»

Takket være lærerne

I Skien var det 144 påmeldte klasser til Norli Juniors Lesekonkurranse, og de har til sammen lest 6 millioner sider fra 24. september til 31. desember. Altså i snitt over 2000 leste sider per elev. Dyring hevder de ikke kunne fått til dette uten engasjerte voksne:

– Det er grunnet ivrige lærere, stolte foreldre og ikke minst fantastiske unger som har gjort at høsten i Skiensskolene har vært preget av lesing og atter lesing!

Det var klasse 6A ved Klyve skole som vant Fylkesprisen. De har i gjennomsnitt lest 13.000 sider, mens klassevinner Joakim hadde lest så mye som 32000 sider – godt over 100 bøker.

– Det som gjør Skien til Norges råeste kommune i denne konkurransen er at de står frem med desidert flest deltagende barn i forhold til kommunens størrelse, sier Dyring.

Klassen fra Klyve fikk møte Jørn Lier Horst og mottok fylkespokalen fra den kanskje aller mest populære forfatteren i fjorden. Det samme gjorde Svanen skole, en skole med spesielt tilrettelagt undervisning. Gjennom lesekonkurransen kan alle lese på sitt nivå, og siden lesing på alle måter har stått i fokus også på Svanen skole, vant de både Miljøvernpokalen og Detektivpokalen. Sistnevnte fordi de hadde lest flest detektivbøker av alle påmeldte klasser.

– Det var veldig rørende og gøy å se hvor stas det er å møte forfatter Jørn Lier Horst. Han er jo en superstjerne her nede, forteller Dyring.

Gutta er på ballen

– Om det heter Norli Junior lesekonkurranse, ARK barnebokpris, !Les eller hva – det er så utrolig gøy når vi får være med å se den lesegleden og den entusiasmen ungene har rundt lesing. Jeg får så trua på boka, på lesegleden og  på magien ungene opplever ved å få dykke ned i bøkene, sier Dyring.

Det var klasse 4A på Danielsen barne- og ungdomsskole på som hadde lest mest i konkurransen, med hele 20.264 sider per elev.

– Det er viktig å få frem at det blir lest fysiske bøker, og det er en entusiasme der ute jeg skulle ønske alle så. Nå må vi slutte med mantraet om at gutter ikke leser – det er ikke mitt inntrykk etter jeg nå har delt ut masse medaljer. Gutta er på ballen så lenge vi som jobber med bøker legger til rette, og sørger for at det blir gøy og ikke pliktlesing, sier Dyring og legger til at i konkurransen er det mye detektivbøker som blir lest, men også Gutta i trehuset og Amuletten-serien er populære.

– Ser at det fungerer

Norli Junior lesekonkurranse starter med invitasjon til skolene før sommeren, hvor skoler og klasser melder seg på. Selve konkurransen med registrering av antall sider settes i gang medio september. Klassene og lærerne har egne sider hvor antall leste sider registreres daglig, forfatteren lager egne blogginnlegg og kan kommunisere direkte med leserne sine.

– Det som er interessant syns jeg jobbet en del med formidling mot unger brenner veldig for dette, ser at det fungerer. Dette er morsomt for ungene, det gjør noe med hele klassemiljøet og stoltheten til ungene, og det er det jeg syns er så moro å følge. Og det så spesielt i Skien. Kommunen tente på ideen, så ble ikke enkeltklasser men hele kommunen. Som en totalsatsing, en av flere virkemidler en kraft over det, det som er så gøy med skien, sier Dyring.