– Skjøt seg selv i foten

– Musikkindustrien skjøt seg selv i foten, puttet foten i munnen og skjøt seg deretter i hodet, sa Bill Thompson (bildet) under bokbransjens Digital Minds-konferanse i London i går.

Det er i hvert fall ikke musikkindustrien man skal følge i de digitale fotsporene til, var budskapet til bokbransjen under Digital Minds-konferansen i London i går.

– Bøker vil aldri dø, sa forfatteren Anthony Horowitz, i sitt åpningsinnlegg under Digital Minds i går, det digitale vorspielet til bokmessen i London som åpner i dag. Horowitz forutsatte at forlagene utforsket de nye digitale mulighetene.

Nettopp det å våge å forsøke det meste, var forfatter Neil Gaimans budskap til forleggerne under Digital Minds i fjor. Det ble også årets melodi: – Forlagene må se mulighetene og verdiene som kan ligge i det digitale landskapet. Nær sagt alt er mulig, men ikke så mye blir utforsket, mente Anthony Horovitz.

 

– Amazon er onde beist

– Vi kan ikke nekte for at vi er vitne til et ekstremt skifte, og for meg virker det som om forlagene ikke våger å ta sjansene som byr seg. Det er en forståelig frykt, sa Anthony Horowitz, og sammenlignet skjønnlitterære forleggere med utrydningstruede dyrearter, og listet opp flere «endetidssignalene»:

– Borders er borte, det ser ikke så bra ut for Barnes & Noble, salget i amerikanske bokhandlere er redusert med 22 prosent på fem år og uavhengige britiske bokhandlere forsvinner.

Og så er det selvsagt Amazon:

– De er virkelig onde beist og jeg avskyr dem, frykter dem, og så bruker jeg dem likevel hele tiden, fordi de er glimrende. Det er problemet, sa Horowitz.

Han tok opp det gule kortet til de som kutter i budsjettene til bibliotekene og folkebibliotekene: – Hvis man ikke klarer å fange unge lesere og lærer dem å elske å lese, kommer vi til å måtte betale prisen lenger ned i veien.

 

Skjøt seg selv i foten

Teknologi-journalist og leder for BBC Archives Bill Thompson avsluttet åpningssesjonen:  –Vi må tenke bortenfor boken og e-boken, og bruke mulighetene i det digitale universet i stedet for å begrense dem.

Thompson beskrev ulike plattformer og «devices» som unødige inngjerdinger for ord.

Hans råd var at man ikke burde skule til annen innholdsindustri som forbilder, men heller burde finne sin egen vei:

– Du kan ikke skjele til avisene, for avisenes modell er ødelagt. Du kan ikke følge musikkbransjen. Musikkindustrien skjøt seg selv i foten, puttet foten i munnen og skjøt seg deretter i hodet, sa Bill Thompson.

 

Internett kreativt sentrum

Han understreket nok en gang at forleggerne må innse at bøker ikke lenger befinner seg i senteret av det kreative universet og i sentrum av våre egne «kulturliv». Det gjør Internett.

– Selv om vi fjerner oss fra tanken om at alt i forlagsbransjen handler om bøker, signaliserer ikke det at bøker ikke har noen betydning. Det betyr bare at man også har andre muligheter.