Med respekt for leseren

- Vi trenger variasjon og mangfold, mener ukas barnebok-profil Anna Fiske.

Anna Fiske er illustratør, forfatter og tegneserieskaper, bosatt i Oslo. Hun er utdannet ved linjen for grafisk design og illustrasjon ved Konstfackskolan i Stockholm. Anna Fiske står bak en rekke bildebøker og tegneserier, både med egne tekster, og som illustratør for andre forfattere. Bli bedre kjent med henne her i vår ukentlige spalte! 

 

Forfatter/illustratør: Anna Fiske, 51

 

hytte2

 

Aktuell med: Hemmelige hytter (Cappelen Damm)

Noen ganger vil man bare være alene. Alene med gode ideer. Alene med fine opplevelser. Alene med alle sine hytter. Men så kommer det én som vil være med. En venn som ikke nødvendigvis er en bestevenn. Som flytter på viktige pinner og kommer med rare forslag. Og til og med bruker gulvet i den fineste trehytta som toalett …

 

Hvorfor skrev du akkurat denne boken:

Ville lage en fortelling om ensomhet, den gode ensomheten, om å ville være alene, og om å likevel dele og om hvor vanskelig det kan være å sette grenser. Det å passe på og beholde den ene halvdelen av seg selv når man deler med seg av den andre, eller når den med gode hensikter blir tatt fra deg.

 

Tre barnebok-favoritter:

– Tove Jansson, Sommerboken. En bok man kan vokse med hele livet , se blikket fra Sophia, Farmor eller Faren litt avhengig av hvor i livet man er.

– Elsa Beskow, Tomtebobarna. Trigget fantasien min i min barndom, herifra kommer nok min kjærlighet til fluesopper som grafisk element.

– Jockum Nordström, Sailer og Pekka. En fantastisk forteller og illustratør som åpnet øynene mine for hvordan man i en bok kan eksperimentere med ord og bilde.

 

Sjekk ut: 

Ingrid Vang Nymans illustrasjoner. Ikke ukjent, men kanskje ikke så kjent i Norge. Illustrerte mange av Astrid Lindgrens bøker. Blir myk i illustrasjonshjertet av hennes skolebokillustrasjoner. Kjempet også for illustratørenes rettigheter. Rakk å tegne mye i sitt altfor korte liv, hun ble bare 43 år.

 

Hvordan jobber du?

Tenker lenge, minst to-tre år, på idéen. Tenker ut rytmen i ord og bilde og hvordan det grafisk skal fortelles. Skriver fortellingen i korte trekk, ikke alle dialoger. Tegner og skriver. Jobber veldig intenst og fokusert. Dialog og tegning må komme spontant og flyte ut i et eget tempo.

 

Hvis illustratør: Din egen favorittillustrasjon?

Har så mange favorittillustrasjoner, men hvis jeg må velge en får det bli en fra Tove Janssons bok Hvordan gikk det. Bildet henger på veggen i mitt studio, en rød kjole som henger i et tre, flagrende i vinden og en skikkelse som løper med armene opp og ser passe mørkeredd ut. Fotspor videre over en blå bakke og inn i boken. Det bildet minner meg om å gå i de sporene, de nysgjerrige.

 

Hvilken barnebok gjorde størst inntrykk på deg som barn?

Ivar Arosenius , Kattresan. Syntes at jenta som red på katten var så tøff som begav seg ut på så mange eventyr, så tøff ville jeg også bli. Og så var det så fascinerende når katten sprakk og ble sydd sammen igjen.

 

Hvilken barnebokskikkelse ville du helst ha møtt?

Mummimamma, fordi det hadde vært så trygt og godt. Jeg liker å bake kaker og det gjør sikkert hun òg.

 

Og hvem ville du helst selv ha vært?

Felix i Gubben og Katten, mest fordi at jeg kunne tenke meg å være en katt. Og så synes jeg at gubben virker veldig hyggelig, kunne tenke meg å snuse rundt i hans verksted, så kunne vi spise pannekaker med jordbærsyltetøy mens vi ser på hønene.

 

Hva må en virkelig god barnebok inneholde?

Vi trenger mange barnebøker i alle sjangre, hva de må inneholde varierer like mye som bøkene er og skal være forskjellige. Noe som treffer der det skal treffe. Respekt for leseren, hva leseren kan finne ut av selv uten pekepinn.

 

På eventyr med Potter eller over de syv hav med Pippi?

Med Pippi Langstrømpe blir det sikkert full fart, Pippi er så snill så jeg glemmer sikkert at jeg egentlig er litt redd for å seile.