Svenske forlag: – En krigserklæring

Slik reagerer de svenske forlagene på Strawberrys inntog.

– De er en klar konkurrent til Forum og så tar man tre viktige personer derfra. Det er en krigserklæring, sier Pelle Andersson, forlagssjef på Ordfront.

Sist uke ble det klart at Strawberry henter tre nøkkelpersoner fra Bonnier-eide Forum til sin nye svenske operasjon. Bokbransjemagasinet SvB.se har loddet stemningen hos de svenske forlagene etter Stordalen-forlagenes inntog. De fleste synes å være enige med Pelle Andersson: Dette er en krigserklæring.

– Det er en trussel mot Bonnier, det er en krigserklæring. Jeg tror at de kommer til å stjele forfatterne sine derfra. Ellers kommer ikke dette til å gå. Man kan ikke bare starte et forlag, sier Kristoffer Lind, forlagsgründer i Lind & Co til SvB.se.

Blir tøffere for Strawberry

Ann-Marie Skarp, forlagssjef i Piratförlaget, vurderer Stordalens entré til en åtter på en «bransjepåvirkningsskala» som går til ti. Hun mener alarmen har blitt noe spakere, etter at Bonnier forkynte sammenslåingen av Bonnier Fakta och Forum.

Kristoffer Lind er inne på liknende tanker: – Det vil bli færre avhopp fra Bonnier enn hva vi tror og det blir tøffere for Strawberry Publishing. Men går det bra for dem har de sjansen til å innnta en tredjeposisjon blant de svenske forlagene.

MED ADVARSLER: Pelle Andersson i Ordfront. (Foto: Ordfront)

– Viser tenner

Jonas Axelsson, forlagssjef hos danskeide Polaris, mener Bonniers sammenslåing tilkjennegir et behov for å vise tenner:

– Man har et stort behov for å vise at man er en sterk muskel. Det er første gang man erklærer hva man skal omsette (300 MSEK, red anm). Det tror jeg er et svar på at Stordalen hele tiden snakker omsetning, sier Axelsson, som ikke er bekymret over at enda et samnordisk forlag entrer manesjen:

– Det er aldri feil at det røres om i gryten. Det hjelper skaren av forfattere, som får flere valgmuligheter.

Advarer nykommerne

Det mangler ikke på advarsler til de Strawberry og de tre svenske avhopperne:

– Det kan bli tøft for dem å få dette til å fungere. De har levd i en omfattende struktur på Sveavegen (red anm: hos Bonnierförlagen), hvor de har hatt hele fabrikken rigget. Jeg kan bare se på min egen erfaring for å innse hvor mange ingredienser en forlagsvirksomhet krever. Strawberry Publishing i Norge er bare ett år gammelt, sier Axelsson til SvB.

Les også: Vestavind i Wonkaland

Pelle Andersson viser til Piratförlaget, som startet med å kjøpe over profilerte forfattere.

– Tidligere var det viktig å skaffe seg kulturell kapital. Kjendisbloggere trenger et miljø hvor det også finnes noe annet. Man kan plukke X antall store forfattere, men etter en stund må man bli et vanlig forlag, dyrke forfatterskapene og finne debutanter. Men det holder sikkert noen år, sier Andersson.

 

 

FORUM-AVHOPPERE: Sara Lindegren, Anders Sjöqvist og Karin Linge Nordh.
(Foto: Nils Petter Nilsson)