Cappelen Damm kjøper Bazar

– Vår ambisjon er å være størst og best på alt, sier Tom Harald Jenssen, som kjøper Øyvind Hagens forlag – for annen gang på snaue tjue år.

Bazar-navnet skal leve videre i et imprint med Øyvind Hagens som forlagssjef, når Cappelen Damm nå kjøper samtlige aksjer i Hagens forlag.

– Bazar og Øyvind Hagen vil tilføre Cappelen Damm ytterligere konkurransekraft på et spennende utgivelsesområde. Bredden og de mulighetene Cappelen Damm får gjennom oppkjøpet av Bazar vil gi oss større slagkraft i markedet. Vår ambisjon er å være størst og best på alt vi driver med, sier Cappelen Damm-sjef Tom Harald Jenssen.

 

«Har prøvd varen før»

De har gjort det igjen, Tom Harald Jenssen og Øyvind Hagen, 17 år etter at Jenssen sist kjøpte et Øyvind Hagen-livsverk. Damms oppkjøp av Ex Libris ble en av historiens mest omtalte forlagshandler her hjemme, etter som det fulgte med en etter hvert svært berømt nisse på lasset: Harry Potter – som senere sørget for å gjøre Damm svært rike og Hagen ditto deprimert.

– Du frykter ikke at du går på en ny smell?

– Nei, jeg tror dette er en god deal for begge parter, sier Øyvind Hagen.

– Jeg har alltid hatt et godt forhold til Øyvind. Vi har alltid snakket godt sammen. Og så har vi jo «prøvd varen» før, sier Tom Harald Jenssen med et smil.

Hvilke pengesummer som skifter hender i dette oppkjøpet vil ikke partene ut med. Ei heller hvordan imprint-Bazar eksakt vil bli rigget mannskapsmessig. Hva som imidlertid er klart, er at når avtalen nå er vel i havn, skal de bevege seg raskt:

– Ja, oppkjøpet er effektivt umiddelbart. Deretter tar vi sikte på å få på plass en fusjon mellom selskapene så snart det er mulig, sier Tom Harald Jenssen.

 

damm-ex-libris-1999

1999: Tom Harald Jenssen og Damm kjøper Øyvind Hagens Ex Libris.

 

 

– Min egen herre

Forrige gang Hagen ble kjøpt opp av Jenssen var han ute av forlagshuset etter bare noen måneder. Han tror ikke på noen reprise denne gang:

– Med den avtalen vi har kommet frem til, vil jeg i stor grad være min egen herre. Jeg tror vi har kommet frem til en fin løsning i så måte. Det er viktig.

– Vi har jo begge blitt eldre og forhåpentligvis klokere siden sist. Og vi har brukt god tid på å komme frem til den rette avtalekonstruksjonen, sier Tom Harald Jenssen, som røper at de to har snakket sammen lenge – gjennom ett, kanskje to, år. – Hvorvidt dette skal fungere optimalt er jo avhengig av at Øyvind er lykkelig, eller i hvert fall lykkelig nok. Det tror jeg han kan bli i en rolle hvor han får rendyrke det han synes er morsomt å jobbe med – og å slippe det han kanskje ikke er fullt så god på.

 

hagen-jenssen

TEAMER OPP – IGJEN: Øyvind Hagen (t.v.) og Tom Harald Jenssen.

 

Sterke forfatternavn

Bazar-historien har bydd på eventyrlige suksesser, mange oppturer og et par spektakulære nedturer. Tidvis har det vært turbulent på mannskapssiden.

– Det skal bli godt å slippe mye av det administrative arbeidet, medgir Øyvind Hagen, og legger til: – Jeg får muligheten til å fokusere på det jeg er best til: å finne nye og spennende forfattere.

Få kan bestride Øyvind Hagens teft for bestselgere: Dan Brown, Paulo Coelho, Ildefonso Falcones (Havets katedral), Bernard Cornwell, Sarah Lark, Terry Hayes (Jeg er Pilegrim) og Paula Hawkins (Piken på toget) er blant flere knallsterke skjønnlitterære navn på Øyvind Hagens liste. Det siste året har Bazar også kunnet glede seg over et par formidable kommersielle sakprosa-suksesser i Marie Kondos Magisk opprydding og Yuval Noah Hararis Sapiens.

– Bazar er et sterkt merkenavn. Vi har et veldig godt år bak oss og vi har mange spennende utgivelser i årene som kommer, sier Øyvind Hagen.

– Øyvind har en svært god «record» – det er udiskutabelt, sier Tom Harald Jenssen.

 

– Kan utvikles videre

Og nå skal Cappelen Damm utnytte Bazar-rettighetene enda bedre?

– Det er et godt spørsmål. Vi håper jo det. Et stort og mangfoldig forlagshus som Cappelen Damm åpner for en rekke muligheter, eksempelvis på bokklubb-siden, sier Tom Harald Jenssen. – Samtidig ser vi at en rekke mindre forlag har en nærhet til enkeltprosjektene som gjør at man klarer å løfte til dels store suksesser. Det er noe vi ser over hele verden. Men også her på huset har vi jo folk som brenner for enkeltbøkene.

Oversatt skjønnlitteratur for en bredere lesergruppe, med enkelte oversatte sakprosa-innslag, blir også fundamentet i «Nye Bazar», men Hagen og Jenssen utelukker ikke nye satsingsområder:

– Vi har gjort oss noen tanker om hvordan Bazar kan utvikles videre, men hva vi faktisk velger å gjøre gjenstår å se, sier Tom Harald Jenssen.

 

 

Trykk her for å se høstkatalogene