Groundhog Day

KOMMENTAR: Frustrasjonen var stadig økende for Bill Murray i Groundhog Day. Muligens vil Tom Harald Jenssen og Øyvind Hagen komme bedre fra det.

Bazar er et av mange mellomstore og mindre forlag som blir kjøpt opp av en større aktør. Flere skal det bli.

 

JEG VIL TRO at de fleste av våre lesere har sett den: Groundhog Day, filmen der den svært egosentriske TV-værmannen Phil Connors (Bill Murray) blir sendt fra Pittsburg på oppdrag til lille Punxsutawney for å dekke den årlige Groundhog Day – hvor et murmeldyr skal komme ut fra sin vinterdvale for å spå årets vær. Det er et oppdrag Connors har et svært uentusiastisk forhold til, for å si det mildt. Bedre blir det ikke at han hver morgen våkner opp til Sonny and Chers I Got You Babe strømmende ut fra klokkeradioen og må gjenoppleve den samme dagen, Groundhog Day, igjen. Og igjen.

 

I BOKBRANSJEN er det sjelden man opplever «gjentagelsens magi» så til de grader som i tilfellet Tom Harald Jenssen og Øyvind Hagen. At en manns livsverk blir oppkjøpt to ganger, med de samme hovedpersonene involvert, er oppsiktsvekkende. Men en historie som har gjentatt seg stadig hyppigere i de siste årene er de store forlagshusenes oppkjøp av mindre aktører. Det vil skje igjen. Og igjen.

 

HISTORIEN OM Øyvind Hagens forlagseventyr startet allerede på 1980-tallet. Da kjøpte han opp det lille danske forlaget Sommer & Sørensen og bragte Michael Ende, senere også Marianne Fredriksson, til norske lesere, og han hadde stor suksess med ungdomsserien Grøsserne på 1990-tallet.

Og så var det selvsagt Øyvind Hagen som kjøpte Harry Potter. I motsetning til mange norske konkurrenter så Hagen kvalitetene hos den britiske trollmannseleven. Da Ex Libris fikk tilslaget betalte de det til da høyeste forskuddet for en oversatt barne- og ungdomsbok i Norge – rundt 25 000 pund for en avtale på to bøker.

Heller ikke Øyvind Hagen kunne ikke ane hvor stor suksessen kom til å bli. Da han ønsket å selge forlaget, var hovedfokus på den allerede etablerte storsuksessen med Grøsserne – ikke Harry Potter.

 

EX LIBRIS BLE SOLGT til Damm i august 1999. Allerede i oktober skjønte Øyvind Hagen at det var en tabbe. Da eksploderte det rundt Harry Potter.

Det var vondt å betrakte fra sidelinjen for den gamle Ex Libris-forleggeren:

«Når du har jobbet og slitt med et forlag gjennom 18 år, for så å selge det to måneder før Potter eksploderer, føles det selvsagt bittert. For meg handlet dette om mer enn penger. Det dreide seg like mye om å få lov til å oppleve en slik forlagssuksess. Jeg ble skikkelig deprimert»

 

Å MISTE EN SLIK SUKSESS ville ha tatt knekken på de fleste. Men etter å ha slikket sårene gjorde Øyvind Hagen et spektakulært comeback, godt hjulpet av en mislykket pianist og låtskriver fra New Hampshire: Da Vinci-koden sørget for en eventyrlig suksess både for Dan Brown og Øyvind Hagens nystartede forlag Bazar. Med en slik monsterselger var det lettere for Hagen å legge Potter-historien bak seg. Dan Brown-suksessen fikk raskt følge av flere, som Tatjana de Roosnays Sarahs nøkkel og Sue Monk Kidds Bienes hemmelige liv. Allerede fra Ex Libris-tiden hadde Hagen med seg Paulo Coelho.

 

 

customerservice-groundhog-day

 

 

SVIMLENDE HØYDER og dype daler – mest det første. Slik kan vel Bazars forlagshistorie kort oppsummeres. Forlaget har hatt noen gullår få andre har kunnet matche. Men det har svingt. Driftsresultatene har beveget seg som pulsen til en hjerteflimmer-pasient og det har tidvis vært turbulent på mannskapssiden.

Når Hagen alltid har kommet tilbake, skyldes det at han har klart å skaffe forlaget en stall med mange bestselger-forfattere – og å fylle på med stadig nye: Vikas Swarup (Slumdog millionaire), Ildefonso Falcones (Havets katedral), Bernard Cornwell, Sarah Lark (Den lange, hvite skyens land), Mo Hayder, Patrick Rothfuss, Terry Hayes (Jeg er Pilegrim) og Paula Hawkins (Piken på toget) er bare noen av de knallsterke skjønnlitterære navnene på Øyvind Hagens liste, i tillegg til de tidligere nevnte. Det siste året har Bazar også kunnet glede seg over et par formidable kommersielle sakprosa-suksesser i Marie Kondos Magisk opprydding og Yuval Noah Hararis Sapiens.

 

HAGENS BESTSELGER-CV er nærmest legendarisk. Forleggere som vet hvor vanskelig det er å løfte én stor bestselger, aner hva som kreves for å løfte frem et par dusin.

Som for Hagen, har også flere andre nystartede forlags vei til suksess vært nettopp den oversatte skjønnlitteraturen – gjerne akkompagnert av en fripris-posisjon utenfor Forleggerforeningen. Flere forlag har gjerne klart å løfte fra en, kanskje to, virkelig store bestselgerforfattere – som for eksempel Juritzen med Cecilia Samartin, Silke med Karin Brunk Holmqvist (Potensgiverne, Rapsgubbene) og Bastion med Jojo Moyes.

Jo da, før e-postene strømmer inn: jeg er fullt klar over at flere av de nevnte forlagene også har eller har hatt et par andre profiler i stallen. Poenget er at det er vanskelig å bygge mange over tid. Særlig fordi en del av de oversatte forfatterne gjerne er mer kortlivede. Mens de store, etablerte norske forfatterne gjerne følger oss gjennom flere tiår, er de oversatte bestselger-forfatterne mer utsatt for ymse trendskifter i bokmarkedet.

 

DERFOR ER LIVET mer sårbart for de andre forlagene i «mellomregisteret», som er et erklært vanskelig sted å befinne seg. Ifølge mange forståsegpåere i bransjen må man gjerne gjøre et valg: drive småskala eller svinge seg opp blant de store, som eksempelvis Kagge har gjort.

Eller: Selge sjappa til en større aktør. Flere mindre og mellomstore forlag er blitt helt eller delvis oppkjøpt av større aktører de siste årene: Piratforlaget, Dreyers, NKS-forlaget, NKI Forlaget, Silke, Spektrum, Fag og Kultur, Samlaget Utdanning, Økonomiforlaget, Ravn/Fabritius, Tun/Landbruksforlaget, Eide – for å nevne en neve. Og flere skal det bli.

Øyvind Hagens toppår har vært så formidable at han har kunnet tåle en trøkk eller tre. Hans salg av Bazar til Cappelen Damm er ikke noe han er tvunget til økonomisk. Når Hagen går løs på en ny runde med Tom Harald Jenssen er det altså selvvalgt.

Ikke alle er i en så heldig posisjon.

 

GROUNDHOG DAY var for øvrig den sjette filmen hvor Bill Murray og regissør Harold Ramis jobbet sammen. Under denne filmen raknet også vennskapet deres og de to snakket ikke sammen på over 20 år. Ikke før i 2014, rett før Ramis gikk bort.

Så gjenstår det å se hvordan det går med Øyvind Hagen og Tom Harald Jenssen denne gang.

 

 

Vebjørn Rogne