Bruker 80 timer på siste setning

Krimforfatter Chelsea Cain er svært opptatt av hvordan bøkene hennes skal ende.

Amerikanske Chelsea Cain skriver makabre og dystre krimromaner og har en seriemorder og en detektiv som hovedpersoner i sine bøker. Men hun orker ikke å lese eller skrive om barn og dyr som har det vondt. BOK365s Elin Brend Bjørhei møtte Cain på konferansen Thrillerfest i New York.

 

– Den siste setningen i hver bok bruker jeg 80 timer på. Jeg tenker mye på den og flikker på den. Det er jo ikke snakk om en hvilken som helst setning, men den siste setningen. Bokens siste taktslag!

Dette sier Chelsea Cain, som er i ferd med å erobre verden med sine uortodokse hovedpersoner Gretchen Lowell og Archie Sheridan. Fem bøker er kommet så langt, alle er oversatt til norsk og utgitt på Aschehoug forlag. Nå er den sjette rundt hjørnet. I august kommer One Kick ut i hjemlandet. – Og også i Norge etter hvert, sier damen som jobber ekstremt mye med avslutningene sine.

– Men ikke like mye med resten av bøkene. Slutten er eksremt viktig, sier Cain.

 

Må tilfredsstille

Cain mener forfattere har et spesielt ansvar overfor leserne når det gjelder avslutningen. – Slutten på en bok kan være enten lykkelig eller trist. Det spiller ingen rolle. Personlig har jeg aldri skrevet en slutt som er bare lykkelig eller bare trist, men alle har vært tilfredsstillende.

Samtidig, når man skriver serier, er man nødt til å ha noe som driver handlingen fremover, så slutten kan ikke være altfor tilfredsstillende heller. Leserne må føle at de har fått en slags konklusjon, samtidig som forfatteren har latt noen dører stå på gløtt slik at de har noe de vil kikke inn i senere, sier Cain.chelsea cain

Chelsea Cains bøker er trykket i millioner av eksemplarer, de har ligget på bestselgerlisten i USA og rettighetene er solgt til over 24 land. En tv-serie basert på bøkene er også under utvikling. Planen er ar hver sesong skal baseres på en av bøkene i serien.  

 

Hører ikke på leserne

Likevel, en tilfredsstillende slutt betyr ikke nødvendigvis den slutten leserne vil ha. Cain vil ikke la seg diktere. – Når vi forfattere får tilbakemeldinger på bøkene våre, er det en viss fare for at vi ubevisst lar oss påvirke til å skrive slik eller slik, alt etter hva leserne ønsker. Men det vil jo ødelegge spenningen i boken. Den spenningen som kommer av uoppfylte lengsler er den aller viktigste, og oppfyller vi denne, gjør vi noe galt. Vi må levere noe som gjør at leserne kommer tilbake. Vi kan ikke gjøre som de vil, mener Cain, og legger til: – Av og til gjør vi leserne ulykkelige fordi vi gjør noe riktig. Som Shakespeare gjorde i slutten av Romeo og Julie, for eksempel.

 

Fikser ikke lidende barn

Cain er kjent for å skrive mørkt, makabert og sadistisk. Forholdet mellom seriemorderen Gretchen Lowell og detektiven Archie Sheridan er en gjenganger i de fem bøkene hun har skrevet så langt, og i hver av bøkene er det en ny makaber sak. – Jeg har lest en del mørke greier selv, men det som virkelig har skremt meg er bøker hvor jeg har lest om døende hunder eller om barn som lider. Jeg har en ni år gammel datter selv, så jeg liker ikke å lese om barn og dyr som har det vondt, sier Cain.

 

chelsea cain2

Ny bok i august

Hennes nyeste roman, One Kick kommer altså i august, og Publishers Weekly har allerede utropt den til en av ti krimromaner man må lese denne høsten. I boken møter vi Kick Lannigan, som ble bortført som seksåring og reddet fem år senere. 21 år gammel blir Kick kontaktet og spurt om hun kan hjelpe til med å finne noen forsvunne barn.

– Da jeg skrev om Kick lot jeg alt det fæle skje med henne før selve historien i boken begynner. Jeg bestemte meg også for ikke å bruke så mye tid på de forsvunne barna, sier Chelsea Cain.

 

Liker karakterstudier

Suksessforfatteren liker heller ikke å lese overfladiske krimromaner som bare inneholder groteske og forstyrrende elementer. – Thrillerne må ha karakterstudier. Når noen  settes i virkelig fare, vil de alltid vise deg hvem de virkelig er. Alle fasader forsvinner. Som forfatter må man gå dypt inn i karakterene sine, mener Cain.

– De beste fortellingene er de som forfatteren selv blir skremt av når han eller hun skriver dem. Hvis du skriver noe som gjør deg skikkelig redd, som får deg til å tenke ”Åh herregud, jeg kan ikke tro at jeg har skrevet dette. Det må jeg redigere vekk senere”, så gjør du noe riktig. Det er skikkelig godsaker, smiler Chelsea Cain.

chelsea cain (2)

chelsea cain3 (2)