– Tre europeiske oversettelser fra øverste hylle, sier forlegger Eirik Bø.
Christian Kracht, Judith Hermann og Madame Nielsen er den sterke trippelen Pelikanen mønstrer denne våren.
Romanene til Madame Nielsen er solgt til en rekke land verden over. Med kjærlighetsromanen Det høyeste vesen, står Madame Nielsen ifølge forlaget frem «som den store romantikeren hun er». Skjønt hun og hun. Den danske forfatteren har opp gjennom årene fremstått i en rekke skikkelser: Mest kjent som Claus Beck-Nielsen (egentlig Helge Bille Nielsen) – forfatter, dramatiker, musiker og skuespiller, men han har også signert åndsverkene sine med Das Beckwerk, Madame Nielsen og kun Nielsen. Valg av identitet har gjerne hatt en relevans til de aktuelle verkene.
PÅ PELIKANEN: Madame Nielsen og Det høyeste vesen.
I skyggen av diktatoren
Denne våren er Madame Nielsen aktuell med Det høyest vesen, som ble lansert samtidig i Danmark og Norge for noen uker siden. I romanen følger vi fortellerens intense forelskelse i en fortryllende ung ballettdanserinne – tilsynelatende av en helt annen verden. Langsomt rulles hennes forhistorie opp: en oppvekst som et av diktator Ceausescus spesielt utvalgte ballettbarn, og flukten som etter hvert bringer henne til Københavns gater. Diktatoren kaster likevel en skygge over forholdet til de to forelskede.
PÅ PELIKANEN: Christian Kracht og og De døde.
Film og 30-tall
Sveitsiske Christian Kracht har etablert seg som en av de viktigste stemmene i nyere tyskspråklig litteratur. Pelikanen har tidligere utgitt to av hans romaner: Imperium i 2013 og Jeg blir her i solskinn og skygge, i 2014. Nå er det duket for hans tredje roman på norsk: De døde, som tar oss med inn i de ferberhete og hektiske årene tidlig på 1930-tallet – da Det Moderne, og da spesielt den nye filmkulturen, opplevde sin første store blomstringstid. I Berlin forsøker en ung sveitsisk filmregissør å overbevise filmmogulen Alfred Hugenberg om å finansiere en japansk skrekkfilm. Og nettopp i Japan forbereder samtidig den hemmelighetsfulle Masahiko Amakasu et storstilt komplott mot herredømmet til den internasjonalt mektige filminustrien i Hollywood.
PÅ PELIKANEN: Judith Herman og Lettiparken.
Mellom linjene
Tyske Judith Herman har høstet atskillige godord for sine tre tidligere novellesamlinger. For Alice (Pelikanen 2013) ble hun nominert til Independent Foreign Fiction Prize. Etter et «mellomspill» med romandebuten All kjærlighets begynnelse i 2015, er hun igjen tilbake i novelleformatet med Lettiparken. De har ikke materielle problemer, hovedpersonene til Judith Hermann, men de har nok å streve med likevel: Barnløshet, skilsmisser, nye partnere, timer hos psykoanalytikeren og døende foreldre. Herman er beskrevet som en mester i å mane frem livshistorier mellom linjene, i det som ikke blir sagt.
(Foto Madame Nielsen: Pelikanen – Krach: Frauke Finsterwalder / Pelikanen – Hermann: Jürgen Bauer)