– Vil utgi bøker som engasjerer

Gerd Johnsen går fra Spartacus til redaksjonssjef-rolle i Res Publica.

Dokumentarsjangeren fungerer kanskje best når man evner å belyse en større samfunnssak ved å fortelle en personlig historie som berører, sier Gerd Johnsen.

Hun har vært en sentral skikkelse i norske sakprosaredaksjoner de senere årene, blant annet hos Cappelen Damm og Spartacus.

Vil nå publikum

Når ferden nå har gått fra sistnevnte og til redaksjonssjef-jobb Res Publica, er det slett ikke uten ambisjoner:

Vi skal utgi bøker som engasjerer og som kan nå et publikum, proklamerer Gerd Johnsen.

Med respekt å melde, har ikke Forlaget Res Publica (Res = ting, område, Publica = folk. Folkets område, folkets eiendom, de felles ting. Stat, republikk eller allmennhet.) ruvet i bokhandlernes hyller. Med forankring i fagbevegelsen og den rødgrønne venstresida, har forlaget blant annet utgitt pamfletter som mer eller mindre har levd i et mer lukket kretsløp. Det blir det en slutt på nå. Dels som en følge av nytt eierskap, dels fordi man stiller med toppet lag.

Skal tenke annerledes

I våres kom Tankesmien Agenda inn på eiersiden, og det nye forlaget eies nå 60 prosent av Agenda og 40 prosent av Res Publica. Daglig leder i Tankesmien Agenda, Marte Gerhardsen, uttalte den gang at det var en styrke for tankesmien utvide med et forlag, ettersom boka er viktig for utvikling av politikk og debatt. Stian Bromark blir forlagssjef og Halvor Finess Tretvoll redaktør i det nygamle Agenda Res Publica-forlaget. Og fersk redaksjonssjef er altså Gerd Johnsen.

Vi skal tenke litt annerledes nå. Satse tyngre på dokumentar og reportasje. Utgi noen mer litterære, engasjerende bøker. Hvor vi gjerne vi møter mennesker i livene deres, på godt og vondt, sier Gerd Johnsen, og legger til: Dokumentarsjangeren fungerer ekstra godt når man ved å fortelle en personlig historie evner å si noe om et sak som berører mange i samfunnet, sier Gerd Johnsen, og trekker frem Anne Bitsch og hennes Går du nå, er du ikke lenger min datter (Spartacus) som et eksempel på en slik bok.

Fra flere leire

Hun mener de mange journalistisk anlagte bøkene er en trend i tiden:

– Ser vi for eksempel på sakprosakategorien i Brageprisen, var det tidligere tyngdepunkt på historie, men i de senere år har de mer journalistiske bøkene dominert. Det kan ha med bokleserne å gjøre, og det kan ha med mediesituasjonen er, med flere journalister tilgjengelige for forlagene, sier Gerd Johnsen, som understreker at de slett ikke driver noen monoman jakt etter journalister som forfattere: – Fagpersoner som kan skrive tilgjengelig – med eller uten litt hjelp – er gull.

– Ønsker å markere oss

Det nye forlaget har en sentrum-venstre-plattform. Uten at dette skal være begrensende:

Vi vil gjerne ha innspill fra flere politiske leire, og helst fra politikere som så klarer å løfte blikket og bygge en høyere himmel over det de driver med.

– Kunne dere vært forlaget til Siv Jensen eller hennes meningsfeller?

Hvis de kommer med et konstruktivt innspill til debatt. Om Siv Jensen vil se seg tjent med å velge oss, er en annen sak, sier Gerd Johnsen. – Motstemmene kan være interessante. Jeg har vel ikke akkurat et konservativt ståsted, men i min tid i Cappelen Damm var jeg med på å utgi Carl I Hagen, Abid Raja og Erna Solberg.

Ambisjonsnivået er rundt ti-tolv bøker neste år:

– Vi har en jobb å gjøre som forlag for å markere oss i terrenget. Bokleserne bryr seg sjelden om hvilket forlag boken er utgitt på, men for forfatterne er det relevant. Og vi ønsker å profilere oss som et naturlig valg for gode sakprosaforfattere, sier Gerd Johnsen.

 

Hovedbilde: SKAL TENKE UTENFOR BOKSEN: Gerd Johnsen.