Ungdommenes digitale verden

Barnebokfestivalen er ikke bare for barn og ungdom. Det er også mye å lære for de voksne.

Fagrekka på Halvbroren under Barnebokfestival 2015 torsdag bød på flere fagsamtaler med barne- og ungdomslitteraturen i sentrum. Først ut var Uboks foredrag «Digital formidling fra ungdom til ungdom», om hvordan digitale løsninger kan skape leselyst for ungdom.

Ubok.no har i fire år vært ungdomslitteraturens nettsted. Her kan ungdommen lese anbefalinger fra andre ungdommer, diskutere leseropplevelser og søke opp sin neste leseropplevelse i den omfattende bokdatabasen. For er det noe fire år i bransjen har lært redaksjonen i Ubok er det nettopp at ungdom hører på annen ungdom.

 

Fra ungdom, til ungdom

-Ungdom lister venner og jevnaldrende som sin viktigste innflytelse når det kommer til hvilke bøker de velger å lese, forteller initiativtakeren bak Ubok.no, Nina Aalstad, de fremmøte på Halvbroren torsdag ettermiddag.

-Det er tydelig at det er en rangstige når det gjelder ungdommens største innflytelseskilder, og i det hierarkiske systemet havner foreldrene er dessverre oftest på en bunnplassering. Forsøk på anbefalinger fra foreldre som «denne leste jeg da jeg var ung» vekker ikke akkurat interessen hos tenåringene.

 

Kattevideoer og boktrailere

-Boktrailer er en av de kuleste måtene å anbefale bøker på er boktrailere, sier Aalstad.

Boktrailer er som en trailer for filmer. Den er kort, inneholder bokens høydepunkter og er ment til å skape interesse for en aktuell bok. Et av de mest populære tilbudene Ubok har til skoleklasser er opplæring i å lage sin egen boktrailer. De tilbringer to dager med elevene, hvor sluttmålet er at alle i klassen har laget sin egen trailer.

-Ungdom bruker ekstremt mye fritid til å se på videoer, og det er forståelig at de blir sugd inn i filmformatet, mener Nina Aalstad.

 

Fint å dele en favoritt

Aalstad påpeker også at det ikke bare er ungdommen som er videointeresserte, men at selv voksne har lett for å bli revet med av filmer.

-Hvem her kan med hånden på hjertet si at det ikke har ramlet innom en kattevideo på youtube?» spør Aalstad til forsamlingen som svarer med en bekreftende latter.

Boktrailere har vist seg å være et flott medium til å anbefale bøker, og flere forlag har tatt boktrailere i bruk.  Ubok mener at å lære ungdom hvordan de selv kan lage egne boktrailere, og få anbefale bøker til medelever, r en fantastisk måte å spre leseglede og øke lesingen i skolen på. Som Aalstad påpeker:

-Noe av det fineste med å lese er jo å få dele en favoritt med andre.

 

Må ringe Bieber

Frem til nå har Ubok besøkt nesten femti skoler og holdt videokurs for omkring femten skoleklasser. Det har resultert i over to hundre boktrailere.

-Det er så utrolig gøy å se hva ungdom klarer å lage på bare to dager. Filmene er også som regel mye morsommere enn hva voksne kommer opp med på mye lenger tid, og de setter seg raskt inn i det tekniske. Der er de mye mer intuitive enn voksne.

Under kurset fokuserer Ubok også mye på å forklare viktigheten bak begrepet opphavsrett:

-De aller fleste vil gjerne ha favorittsangen sin, gjerne Bieber og Beyonce. De får store øyne når jeg forteller at dersom de vil bruke de sangene må de få Bieber på telefonen og spørre om lov til å bruke sangen hans.

 

Skaper leselyst

Ungdommene føler en stolthet ved å lage noe, selv de som ikke ser på seg selv som skoleflinke:

-De som hevder at de ikke leser lyser opp når de får lov til å presentere en bok om Zlatan, eller til og med Donald Duck.

Alle filmene ungdomsskoleelevene har laget er tilgjengelig på youtube, og de beste blir lagt ut på ubok.no. De blir også vist på biblioteket på skjermer de har satt opp i ungdomsavdelingen. Dette har gitt merkbar respons og ungdom har begynte å spørre etter akkurat de bøkene som blir vist på trailerne.

-Vi hadde faktisk en kinopremiere i Lillestrøm, hvor elevene fikk vist frem filmene sine på storskjermen. Det var utrolig stas, og på slutten av kvelden sa flere av ungdommene at de ønsket å lese opptil flere av bøkene som var blitt vist frem – og gikk rett til biblioteket.