Svingens barnebokverden

Når det ikke finnes et eget program om barne- og ungdomslitteratur på tv eller radio, er svaret: Gjør det sjæl!

De fleste forfattere får knapt nok fullført sine setninger om de en sjelden gang er gjester i vanlig radio eller tv. Derfor har jeg satt av god tid så folk skal få prate om det de egentlig driver med, sier Arne Svingen. I «Svingens barnebokverden» er sjefen grei og gjestene interessante.

I april startet Arne Svingen opp med sine månedlige podcast-episoder, hvor han hver gang samtaler med to andre barne- og ungdomsbokforfattere. Totalt er det blitt syv runder til nå.

Arne Svingen sier at det i hovedsak var to grunner til at han ga seg i kast med dette:

–For det første er det direkte tragisk at det ikke finnes et eget program om barne- og ungdomslitteratur på tv, radio eller i magasins form i Norge. På radio og tv blir knapt nok bøkene nevnt, og det i en tid der norsk barne- og ungdomslitteratur blir oversatt mer enn noen gang og er inne i en periode med stor bredde og høy kvalitet. Den andre grunnen er at jeg trenger litt avveksling fra skrivehverdagen og da jeg fikk ideen, tenkte jeg at dette kunne bli et utfordrende og hyggelig avbrekk. Vanligvis pleier sånne prosjekter å ta mer tid enn man tror, men her har det stemt bra med planene, det tar cirka to arbeidsdager i måneden.

 

Bra dynamikk

Du har to gjester i hver utgave – hvorfor akkurat det «formatet»?

– De fleste forfattere får knapt nok fullført setningene sine hvis de en sjelden gang er gjester i vanlig radio eller tv. Derfor har jeg satt av god tid så folk skal få prate om det de egentlig driver med, om sitt forfatterskap, om sin illustratørvirksomhet, om bøker og ideer, ja, til og med fortelle en god forfatteranekdote. Dessuten gir to gjester en fin sekvens i midten der de prater med hverandre og stiller spørsmål til hverandre. Jeg tror det gir en bra dynamikk i hvert program og klokker inn hver episode på rundt en time.

 

Risikerte livet på fisketur

Så vidt vi forstår er dette ditt eget prosjekt – helt forlagsuavhengig. Etter hvilke kriterier velger du gjestene dine?

– Til noen programmer finner jeg to personer som kjenner hverandre godt, andre ganger prøver jeg å få til overraskende konstellasjoner. Felles er nok at de har noen bøker på bibliografien, så vi har litt å snakke om.

 Noe som har overrasket deg hos dine samtalepartnere så langt?

– Jeg vil virkelig si at vi har mange interessante, veltalende forfattere i dette landet, og flere av dem bærer på opptil flere overraskelser. Som at Ragnar Hovland begynte å skrive på bokmål, hvordan noen håndverkere kan lage kaos i illustratørlivet til Lisa Aisato eller at Bjørn Sortland faktisk skal gi seg med Kunstdetektiv-suksessen. Eller hvordan Sigbjørn Mostue risikerer livet på fisketur, hvordan Anna Fiske egentlig synes det er å være gift med en annen illustratør og at Tor Åge Bringsværd mener Karsten og Petra-bøkene er science fiction.

 

Voksne er dårlig orientert

 Hvorfor bør folk «tune inn» Svingens barnebokverden?

– Etter mitt syn er dette det litteraturområdet der de fleste voksne er altfor dårlig orientert. Svingens barnebokverden er rettet mot voksne lyttere, og gir faktisk et sjeldent innblikk i forfatterskap og hvordan norske barne- og ungdomsforfattere jobber i dag. Og lytterne risikerer dessuten å få høre om noen bøker som har gått dem hus forbi. I første omgang har programmet nådd godt ut til bransjen, folk i forlag og andre forfattere og illustratører, så nå gjenstår bokhandelansatte, lærere og, ikke minst, foreldre.

Du har lagt opp til månedlige sendinger – hvor lenge holder du koken?

– Så lenge jeg synes det er gøy. Jeg gjør jo dette uten noen form for honorar og helt forlagsuavhengig, men det gir også en frihet. Jeg trenger ikke rapportere til noen eller oppfylle noen avtaler. Den eneste jeg står ansvarlig overfor er meg selv. Og jeg er en ganske avslappet og grei sjef. I hvert fall mot meg selv.

 

Bildet: Arne Svingen flankert av A. Audhild Solberg (t.v.) og Lisa Aisato, som var med i oktober-podcasten.