I Bergen sentrum er de tomme for "Calendar Girl". Men fortvil ikke: Nye er på vei.
Den er slaktet av kritikere og elsket av folk. Hørt det før? Audrey Carlans Calendar Girl raser i hvert fall ut av butikkene. I Norli Galleriet i Bergen er boken helt utsolgt.
Det betyr at bare denne ene bokhandelen har solgt nærmere 100 eksemplarer av Cappelen Damms nye storsatsing på snaue to uker. Ifølge butikksjef Sylvia Gjervik er det ingen grunn til å tro at salget stopper der. Nye bøker er ventet til butikken i løpet av dagen, og ved siden av Jørgen Jægers Fortielsen og Tom Egelands Djevelmasken er Calendar Girl forsommerens store hit.
Sosiale medier-fenomen
I bøkene følger vi eskortepiken Mia på jobb i ulike amerikanske byer, der hun kjemper for å betale sin fars spillegjeld på en million dollar. Boken er belønnet med terningkast 1 i Dagbladet og 2 i VG. Og folk tømmer butikken.
– Jeg tror ikke anmeldernes karakterer har noe å si for bøker av denne typen, sier Sylvia Gjervik. – Dette er mer et sosiale medier-fenomen. Det er ikke de store bokleserne som kjøper Calendar Girl. Den trekker riktignok nye lesere til bokhandelen, men jeg tror ikke kjøperne av disse bøkene går over til tyngre litteratur av den grunn.
Tolv e-bøker og fire på papir
Aldri er det blitt betalt mer i en norsk budrunde enn for Calendar Girl. Ifølge BOK365s kilder måtte Cappelen Damm ut med 4 millioner kroner for å få tilslaget på bestselgeren.
Calendar Girl-serien består av 12 e-bøker, som hver er oppkalt etter en av årets måneder. Februar-boken topper ukens bokliste for e-bøker. Serien blir utgitt i fire papirbøker, med tre måneder i hver. Den første fysiske boken, Calendar Girl – Forført, har vært på markedet i snaue to uker og topper boklista for skjønnlitteratur. Planen er at det hver åttende uke vil komme en ny bok og tre nye e-bøker – slik at det totalt vil bli utgitt 12 e-bøker og fire innbundne bøker i år.
Les også: Tidenes villeste budrunde