– Det er noe helt eget med ham. Lars Saabye Christensen burde få Nobelprisen, sier Ketil Bjørnstad.
I den nye episoden av Boktips podcast forteller Ketil Bjørnstad om sin store romansyklus Verden som var min, og han forteller om de bøkene som var med å forme hans forfatterskap.
Jon Fosse er gjerne den som fremheves når det snakkes om en mulig norsk kandidat til Nobelprisen i litteratur. For Ketil Bjørnstad er Lars Saabye Christensen det åpenbare valget:
– Ikke til forkleinelse for de andre kandidatene. Altså, Dag Solstad må gjerne får den og Jon Fosse og hvem som helst, men det er noe helt eget med Lars. Bare se på de novellene til Lars, da. Hvis du ser Hertha Müller, for eksempel. Jeg skal ikke si noe stygt om henne, men les en del av de forfatterne innenfor samme sjanger som kan skrive romaner og noveller og dikt, så har Lars levert ting som er så sterke at jeg undrer meg litt egentlig over dette. Jeg har alltid ønsket å sette Lars aller øverst, faktisk.
Fra Mehren til Dostojevskij
Når Ketil Bjørnstad blir bedt om å fremheve noen bøker han har lest i det siste, nøler han ikke:
Både den siste Elling-boken til Ingvar Ambjørnsen og Byens spor. Skyggeboken har gjort enormt inntrykk. Jeg syns de er helt mesterlige begge to på hver sin måte. Det var nesten ikke til å tro å se Ingvar Ambjørnsen igjen i den formen.
Ketil Bjørnstad forteller også om de bøkene som har vært med å prege ham og hans forfatterskap fra Stein Mehren, Aksel Sandemose til Joseph Heller og Fjodor Dostojevskij:
– Forbrytelse og straff / Raskolnikov er den boken som har gjort mest inntrykk på meg: Den satte seg som en rystelse i meg. Jeg ble forflyttet litt i mitt eget liv etter å ha lest den, sier Bjørnstad til Boktips-podcasten som forlaget Cappelen Damm står bak.
– Kunsten er ikke fritatt enhver moral
I år har Ketil Bjørnstad kunne feire 50 års-jubileum som artist. Samtidig som han i femti år har vært en av våre ledende musikk-artister og komponister har han utgitt over femti bøker. I høst er han aktuell med Verden som var min. Tyvetallet. Det er femte bind i en av norgeshistoriens største romansykluser. Dette bindet inneholder dramatiske skift for verden bl.a. med 9/11 og for Bjørnstad personlig da han dette tiåret fikk barn.
– Man kan ikke si som forfatter at kunsten er så viktig at den er fritatt enhver moral og et hvert hensyn til personer som kan føle seg uthengt i en bok, sier Ketil Bjørnstad. Han mener at han har en annen posisjon i forhold til virkeligheten og litteraturen enn mange andre forfattere.