Kåret til en av verdens fremste EdTech- selskaper

PICKATALE-SJEF: Sigbjørn Dugall (Foto: Pickatale)

Pickatale er rangert som nummer 20 på Time Magazine sin liste over verdens 250 fremste EdTech-selskaper.

– Dette var en svært hyggelig overraskelse. Vi har vist at vi har unike produkter og at vi treffer markedet godt. Denne anerkjennelsen blir viktig når vi skal fortsette å utvikle selskapet vårt, sier Sigbjørn Dugal, administrerende direktør og gründer av Pickatale.

Pickatale leverer et digitalt bibliotek og en lese- og lytteplattform til både skoler og privatmarkedet.

Time Magazine og analyseselskapet Statista har vurdert hele 7000 selskaper innenfor EdTech, eller teknologi for læring og utdanning. På listen over de 250 fremste er en tredjedel av selskapene amerikanske, selv om det er Eruditus fra Singapore som topper listen. To norske selskaper er altså representert på listen, med Pickatale og Kahoot på henholdsvis 20. og 108. plass.

Skal vokse med AI

Pickatale ble etablert i 2013, og tilbyr i dag en leseplattform med digitale bøker fra flere norske og internasjonale forlag. I Norge har flere hundretusener grunnskoleelever lest bøker med Pickatale siden 2020. Internasjonalt har selskapet endret strategi de siste årene, og selger nå plattformen hovedsakelig til forlag som allerede har eksisterende relasjoner i lokale skolemarkeder.

– Vår nye strategi har ført til signering av kontrakter med internasjonale forlag verdt mer enn 2,5 millioner dollar. Vi har også sett en syvdobling i antall betalende brukere dette skoleåret, og antall aktive brukere har økt markant og eksepsjonelt, sier Daniel Holth Larsen, styreleder i Pickatale.

Pickatale jobber også intensivt med utvikling av nye produkter som kan revolusjonere klasseromsopplevelsen for både lærere og elever. AI-teknologi spiller en viktig rolle her.

– Vi lanserer nå vår Book Creator, en AI-drevet tjeneste som lar lærere lage egne bøker på kort tid. Slik kan de presentere og belyse ulike deler av pensumet i mer detalj, og tilpasse innholdet til både grupper og enkeltelever, sier Sigbjørn Dugal.