Norsk skjønnlitteratur styrker seg

RAUS: Jo Nesbø (foto: Leif Gjerstad)

Omsetningen av norsk skjønnlitteratur har tatt seg opp i sommer og styrker seg i forhold til den oversatte skjønnlitteraturen.

Anført av Jørn Lier Horsts tiende Wisting-krim, Maja Lunde og Bienes historie og utsendelsen av Jo Nesbøs Mere blod, ble det en god norsk roman-sommer omsetningsmessig.

11,6 prosent bedre var omsetningen av norsk skjønnlitteratur samlet for juni, juli og august enn den var i de tilsvarende månedene i fjor. Vi snakker her om bokomsetning fra distributører og ut til butikk, og ikke salg over disk. Men ser vi på salget for året totalt, er norsk skjønnlitteratur fremdeles ned, med 28,6 prosent. Dog er det en solid forbedring fra tallene vi så tidlig på året – hvor norskomsetningen var nær halvert.

 

Tråere for oversatt

Oversatt skjønnlitteratur for voksne peker seg ut i den andre ende av skalaen, med en dropp på hele 34,5 prosent  samlet for juni, juli og august, sammenlignet med sommermånedene i fjor. I sommer har Paula Hawkins og Piken på toget vært temmelig alene blant bestselger-nyhetene på oversatt-fronten. Dermed er en omsetningsøkning ved utgangen av mai på hele 34,6 prosent nå redusert til 5,8 prosent.

 

Enkelttitler preger tallene

Som alltid: Enkelttitler vil i stor grad prege salgsstatistikken. På norsksiden vil Roy Jacobsen, Lars Saabye Christensen, Karl Ove Knausgård, Linn Ullmann og Edvard Hoem. På oversatt-fronten vil det nylig utgitte tospannet E. L. James’ Grey og David Lagercrantz Det som ikke dreper oss, sammen med Moyes og Ferrante senere i høst, unektelig påvirke oversatt-omsetningen.

Så får vi telle opp når sesongen er slutt, for å bruke fotballtrener-språket.

 

Interpress preger tallene

Ser vi på allmenboksalget, var årets sommer hårfint (1,2 prosent) bedre enn sommeren i fjor. Dermed ligger vi så langt i år 4,8 prosent bak den akkumulerte fjorårsomsetningen.

En ikke ubetydelig del av dette fallet besørges av fall i billigbokomsetningen – som skyldes store returer etter at Interpress sluttet med bokdistribusjon (blant annet til Narvesen) tidligere i år. Billigbokomsetningen (i hovedsak pocketbøker) er ned med 16,8 prosent ut fra distributør, hvilket gir en omsetningsreduksjon på 28 mill. kr. Dette er ikke langt årets samlede fall i allmennbokomsetningen på 29,6 mill. kr.

 

Positivt for barnebøkene

Blant lyspunktene i omsetningsstatistikken finner vi fremdeles bøker for våre yngre lesere. Tre av fire barnebokkategorier viser positiv utvikling så langt i år.

Også e-bøker for allmennmarkedet er i pluss: 26,4 prosent opp i forhold til samme periode i fjor.

For undervisningsforlagene ser det hakket hyggeligere ut enn for allmenbok-forleggeriet. Både bokgruppe 1 (skolebøker) og bokgruppe 2 (lærebøker) er i pluss. Tar vi også med disse og samtlige av de øvrige kategoriene, reduseres fallet i bokomsetningen så langt i år fra 4,8 (allmennboksalget) til 1,1 prosent (samtlige bokgrupper).

 

Øker mest hittil i år:

Oversatt sakprosa for barn: + 22,5 prosent

Oversatt skjønnlitteratur for barn: + 7,5 prosent

Oversatt skjønnlitteratur for voksne: + 5,8 prosent

Norsk skjønnlitteratur for barn: + 2,2 prosent

 

Størst nedgang:

Norsk skjønnlitteratur for voksne: – 28,6 prosent

Norsk sakprosa for barn: – 23,5 prosent

Oversatt sakprosa for voksne: – 1,6 prosent

 

Utarbeidet på grunnlag av Forleggerforeningen salgsstatistikk, som måler salg fra de store distributørene (tall Forlagssentralen, Sentraldistribusjon, Lydbokforlaget og Cappelen Damm) og ut til butikk og nettbutikk, og ikke salg over disk.

 

(Foto Jo Nesbø: Leif Gjerstad)