Duket for barneskirenn når forlagsgiganten HarperCollins skal innta Norden?
VM-oppkjøringen er i gang for alvor: HarperCollins-eide Harlequin har sikret seg de svenske rettighetene til Sverre M. Nyrønnings Petter Northug-biografi.
Northug – en familiehistorie av den tidligere NRK-journalisten Sverre M. Nyrønning ble utgitt på Aschehoug i Norge sist høst. Forlaget bekrefter overfor avisa Klassekampen at flere svenske forlag var med på budrunden og at valget endte på Harlequin: –De var tidlig ute og viste stor entusiasme og energi, sier Even Råkil, rettighetssjef i Aschehoug Agency. At romantikkforlaget Harlequin nettopp var kjøpt opp av det mer seriøse HarperCollins skal ha spilt positivt inn under forhandlingene.
–Tar gjerne en norsk krimforfatter
BOK365 skrev allerede i november at et av verdens største forlag, HarperCollins, var «på krigsstien» og aktet å utgi bøker direkte på nordiske språk. De skal også jakte på gode norske forfattere.
–Det er mange dyktige forfattere i våre land. Særlig står nordisk krim sterkt. Vi tar gjerne en norsk krimforfatter, sa Anette Ekström, toppsjef i det nye HarperCollins Norden, til BOK365 den gang.
Forlagskjempen HarperCollins kjøpte sist sommer selskapet Harlequin, internasjonal utgiver av tallrike romantikk-pocketbøker for massemarkedet. Det ble i løpet av høsten klart at ambisjonene med oppkjøpet strekker seg lenger enn å servere romantikk til kvinnelige lesere.
Adm. dir. Anette Ekström (t.v.) og redaksjonssjef Anna Svedbom i HarperCollins Norden.
(Foto: Ylva Sundgren, Svensk Bokhandel)
Digitalisering og globalisering
Under årets bokmesse i Frankfurt flagget HarperCollins at Harlequn-kjøpet var en nøye uttenkt strategi for selv å kunne utgi sine kommersielle bøker i mange land samtidig: –Det var en av hovedårsakene til at vi var interesserte i Harlequin. Nå kan vi gå inn i 15 nye markeder med en transaksjon, sa Brian Murray, administrerende direktør i HarperCollins. –Det ser veldig bra ut for forlagene akkurat nå. Globaliserings- og digitaliseringstrendene innenfor forlagsøkonomien er positivt for oss.
–Store ambisjoner
–Vi har store ambisjoner om vekst i Norden, sier Annette Ekström, som fra å være sjef for Harlequin Norden nå også er toppsjef i HarperCollins Norden.
–Og da kan dere friste med verdenslansering?
–Jo, tanken er jo at HarperCollins skal kunne tilby attraktive forfattere å bli utgitt på flere markeder samtidig.
Internasjonalt kan HarperCollins vise frem en årsomsetning på rundt 11 mrd. kr. Det er nær dobbelt så mye som den store svenskbaserte bokforlag-gruppen Bonnier Books.
Dårlig nytt
–Vi ser på alle typer skjønnlitteratur, bortsett fra lyrikk og religiøs litteratur, og vi kommer også til å utgi fakta- og barnebøker, sier Anette Ekström. Sammen med den redaksjonelle sjefen Anna Svedbom har hun gått gjennom en liste på over hundre forfattere fra HarperCollins-katalogen. Planen er å gi ut et sted mellom 25 og 150 titler årlig i Sverige, Danmark, Norge og Finland.
Dette kan være dårlig nytt for andre nordiske forlag. Et aktuelt forfatternavn som er blitt trukket frem blant de store HarperCollins-bestselgerne er Veronica Roth, som i dag utgis av Modernista i Sverige og Schibsted i Norge.
–Det er et spennende navn, sier Ekström til BOK365, men vil ikke avsløre noe om enkeltforfattere.
Offensiv strategi
Kristenn Einarsson i Forleggerforeningen er ikke i tvil om at HarperCollins har en offensiv strategi for å ta markedsandeler fra forlag i utlandet:
–De har et uttrykt ønske om å videreføre egne rettigheter lenger ut i verdikjeden. Vi har sett hvordan de har rullet ut i flere land med å etablere lokale forlag, i stedet for bare å videreselge rettighetene. Men det er fortsatt for tidlig å si om de vil lykkes, sier Kristenn Einarsson til Klassekampen.