Marianne Vågan til Strawberry

Foto: Kjetil Skårdal Andersen kjetilandersen@live.no

Strawberry Publishing styrker forlagets digitale satsning, og henter Trigger-partner Marianne Vågan som digital utviklingssjef.

– Bøker har alltid hatt en stor plass i hjertet mitt, så da Strawberry tok kontakt, var det umulig å si nei, forteller Vågan.

Foto: Kjetil Skårdal Andersen
kjetilandersen@live.no

Vågan kommer fra jobben som partner og rådgiver i kommunikasjonsbyrået Trigger hvor hun har jobbet de siste tre årene. Før hun startet i Trigger jobbet hun tre år i Gambit Hill & Knowlton Strategies med PR og digital kommunikasjonsrådgivning.

Nå ser hun frem til å styrke Strawberry-forlagene digitalt.

– Å få lov til å være med på å utvikle denne bransjen videre med utgangspunkt i det som er mitt fagområde, er en drøm. De siste årene har jeg jobbet mye med hvordan etablerte bransjer kan utvikle seg i takt med tiden og teknologien som er tilgjengelig, og det er ingen tvil om at forlagsbransjen også har mye å gå på her. Jeg ser frem til å skape enda større interesse rundt fantastiske bøker og å bygge forfatterne våre, avslutter Vågan.

 – Et stort forbedringspotensiale

– Styrket av momsfritak på ebøker og strømming og framgangen til Fabel og Storytel, går de digitale inntektene i bokbransjen kraftig opp om dagen. Med Marianne som leder for den digitale satsningen i forlaget, skal vi bli enda bedre på å etablere boka som det unike fristedet den er, og finne den nye generasjonen lesere, sier Jonas Forsang, forlegger i Strawberry Publishing.

Petter Stordalen og Jonas Forsang.

Som digital utviklingssjef vil Vågan ha det øverste ansvar for å skape salgsvekst for Strawberry Publishings forfattere og bøker digitalt. Det inkluderer å forvalte og videreutvikle Strawberry Publishing sin digitale plattform samt sosiale medier og direktesalg.

– Vi er svært glade for å få Marianne med på laget. Hun tilfører oss kompetanse og teft som blir avgjørende i arbeidet med å bygge forlaget videre og sørge for at forfatterne våre blir enda mer aktuelle. Bokbransjen markedsfører i hovedsak bøker på samme måte som for 20 år siden, mens verden ser helt annerledes ut. Forbedringspotensialet er stort, og Marianne har fått ansvaret for å forløse det for oss, sier Forsang.