Maja vinner verden

Maja Lunde (Foto: Vebjørn Rogne)

Fremtiden ser ut til å være sikret både for Maja Lunde og bøkene hennes. Nå har forlag i store land lagt betydelige summer på bordet for å sikre seg både høstens roman "Blå" og kommende Lunde-utgivelser.

Den internasjonale suksessen fortsetter for Maja Lunde. Nå har forlag i USA, Tyskland og Frankrike lagt store penger på bordet for både høstens roman Blå og forfatterens neste, fortsatt uskrevne bøker.

Høstens roman Blå er allerede på vei ut i verden på 15 språk, og flere avtaler er under forhandling, ifølge Oslo Literary Agency som representerer Lunde. Sammen med Bienes historie (2015) utgjør romanen de to første bøkene av forfatterens planlagte klimakvartett.

Unikt prosjekt

BTB Random House i Tyskland har allerede kjøpt de tyske rettighetene til samtlige fire bøker, mens forlagsgiganten Simon and Schuster har kjøpt de engelske verdensrettighetene til Blå og bok 3. Lunde har også signert en stor to-bokkontrakt med franske Presses de la Cite.

– Å kjøpe uskrevne skjønnlitterære bøker er sjeldent, og sier noe om både hvor unikt dette prosjektet er og hvor tungt noen av verdens viktigste forlag satser på Maja, sier Annette Orre i Oslo Literary Agency.

Til 32 land

Samtidig når Bienes historie fortsatt nye lesere, og ble forrige uke solgt til land nummer 32, Vietnam. Romanen er inne i sin 39 uke på de tyske bestselgerlistene, der den lå som nummer en i hele 15 uker, og Tyskland blir det første landet som utgir Blå i oversettelse, melder Oslo Literary Agency.

– I tillegg til en stor, ordinær markedskampanje, donerer det tyske forlaget 25 000 Euro i et vannprosjekt i Nepal, og har sagt seg villige til å doble summen etter hvert som Blå-lesere engasjerer seg med bilder eller tekster på www.klimaquartett.de. Helt i dette prosjektets ånd, sier Orre.

 

(Foto: Vebjørn Rogne)