Kunnskap og kommers finner hver sin havn

Store norske leksikon (foto: Erik Bolstad)

KOMMENTAR: Det er intet gullkantet bo Gyldendal og Aschehoug deler opp etter samboerskapet.

Gårsdagens melding om at Gyldendal og Aschehoug avvikler to av sine tre samboerskap på forlagssiden kom overraskende på mange i bokbransjen. Kanskje vil dette grepet på sikt vise seg ryddigere, og gi raskere vei til viktige avgjørelser i disse selskapene og bedre styringsfart.

Les: Gyldendal overtar Kunnskapsforlaget

Hva Gyldendal betaler for halvparten av Kunnskapsforlaget er ikke kjent, men det er neppe noen betydelig sum.

Gammelt forlagseventyr

Kunnskapsforlaget, er det eldste av samvirkene, stiftet for å utgi storsatsingen Store Norske Leksikon. Forlaget ble etabler i 1975 og hadde sin storhetstid under de kommende to decenniene. Leksikonet kom i serieutgaver med til sammen over 10.000 sider til en pris av 3.400 kroner mot slutten av 70-tallet (i dagens kroneverdi 12.000), og ble i løpet av de 20 første årene solgt i over 220.000 fulle sett (12-15 bind i hvert sett).

I tillegg utgav Kunnskapsforlaget de blå ordbøkene som også kom i store opplag.

Men etter tusenårsskiftet var leksikonenes dager på vei til å bli talte, i 2010 overdro med dette Kunnskapsforlaget rettighetene til Store Norske Leksikon til Norsk Nettleksikon (Foreningen SNL). Kunnskapsforlaget fortsatte imidlertid å utgi ordbøker, samt drive nettstedet ordnet.no.

I dag har forlaget kun åtte ansatte. I 2017 omsatte Kunnskapsforlaget likevel for nesten 40 millioner kroner, noe som gav et ørlite underskudd på ca. 200.000.

Gyldendal har de siste årene satset betydelig på digitale tjenester, slik kan Kunnskapsforlaget passe inn.

Forlag med stadig færre bestselgere

Bestselgerforlaget ble unnfanget på samme tid og i samme år som leksikondriften var en saga blott. I 2010 kjøpte Gyldendal og Aschehoug Aller Forlag, for å skaffe seg innpass i Bladcentralen med distribusjon til mange av landets butikker og bensinstasjoner.

De siste fire årene er imidlertid Bestselgerforlagets omsetning mer enn halvert, til 44 millioner kroner i 2017. Gjennom samme periode har forlaget akkumulert underskudd på over 20 millioner. Med andre ord: Heller ikke her kan det være snakk om noen større pengesum som har skiftet eier ved aksjeoverdragelsen – nå fra Gyldendal til Aschehoug.

Aschehoug, hånd i hånd med datterforlaget Oktober, har de siste årene vært landets ledende på norsk skjønnlitteratur. Økonomisk har imidlertid dette ikke gitt de ønskede resultater, etter som forlaget har tapt penger på sine forsøk på lettere kommersielle produkter – mest via Spektrum Forlag, men også via Bestselgerforlaget.

Det er interessant å registrere at Gyldendal i går sendte ut tilsynelatende motstridende signaler, ved å vinke farvel til eierposten i Bladcentralen, samtidig som konsernsjef John Tørres Thuv lover ny, betydelig satsing på massemarkedet. Dette kan signalisere manglende tro på Bladcentralens fremtid. Kanskje har konsernet via ARK planer om å gjøre tilsvarende grep som Tanum har gjort gjennom Coop?

Les også: Papirflyet som mistet høyde

Fortsatte nære bånd

For ordens skyld: Gyldendal og Aschehoug fortsetter felleseie av Lydbokforlaget (herunder den hurtig voksende strømmetjenesten Fabel), Bokklubben i Nydalen og distribusjonskjempen Forlagssentralen.

 

ANDERS NERAAL