Papirflyet som mistet høyde

BC-TURBULENSEN: Bøkene skulle bli redningen etter den kulørte nedturen for Bladcentralen. Slik gikk det ikke. I forrige uke måtte BC-direktør Pål Bergdahl gå på dagen.

Lenge var Bladcentralen (BC) et gullkantet papir. BC sørget for enkel og effektiv distribusjon av blader og bøker ut til dagligvarehandelen. Det gikk så det suste, ikke minst i ukebladenes gullalder, hvor mange av ukebladene beveget seg på hyggelige sekssifrede opplag. Og romanseriene, de største tegneserie-suksessene og juleheftene solgte i bøtter og spann.

Brutal nedtur

Så snudde det. Veien nedover for de ukebladene har vært brutal. På 1990-tallet var SE og HØR Nordens største ukeblad. I 2002 kunne de skilte med 424 687 i ukentlig opplag. Drøyt femten år senere bikker opplaget for første gang under 100 000 for tirsdagsutgaven.

Da ukebladene startet nedturen for alvor, begynte alarmklokkene å kime i Bladcentralens lokaler. Hvordan skulle man holde omsetningen oppe? Et av svarene var økt satsing på bøker, selv om ikke alle BC-eierne var like overbevist om at dette var redningsplanken. Blad- og magasin-forleggerne var betraktelig mindre entusiastiske enn bokforleggerne.

Åpnet for alle

Stadig flere ville være med bokbussen. Aschehoug og Gyldendal hadde brukt et solid millionbeløp på å sikre seg en av Allers’ to eierandeler i Bladcentralen, og etablerte sammen det massemarked-spesialiserte Bestselgerforlaget. Dermed var alle de store bokforlagene inne på eiersiden. Atter andre forlag ble lisensiert inn, før BC etter mange års press utenfra i prinsipp ble åpnet som distributør for alle – ikke bare eierne.

På sikt viste det seg krevende å få «big business» med andre boktyper enn serieromaner, bestselger-pocket og en og annen Nesbø og desslike mellom stive permer. En del av de nye typene boksatsinger var dessuten mer kronglete og kostbare, ettersom de krevde et opplegg og oppfølging som beveget seg utenfor Bladcentralens innarbeidede A4-distribusjonsløsning.

Svakere kort

Fremdeles er det mange dagligvarebutikker som har glede av både blad- og bokomsetning, men det store bildet er stadig mer utfordrende. Synkende omsetning gjennom flere år og en stadig økende flom av utgivelser som krever hylleplass er ikke nødvendigvis noen vinnerformel. Forhandlingsrundene med dagligvarekjedene om hyllemeterne er sannsynligvis blitt stadig tøffere, og BC har hatt stadig svakere kort på hånden. For enkelte kjeder og filialer har det ikke handlet om hvor mange bøker man skulle ta inn, men om man i det hele tatt skulle ha bøker i butikk.

GIKK PÅ DAGEN: Pål Bergdahl.

 

Mørke skyer

Som om ikke det har vært nok, har det hengt flere mørke og regntunge skyer over BC-landskapet. Etter langdryg saksgang ble de BC-eiende bokforlagene ilagt millionbøter for kartellvirksomhet. Bøtene ble riktignok satt lavere etter at forlagene bragte det hele inn for Tingrettene, men det er likevel snakk om anseelige beløp.

I fjor fikk samarbeidet om BCs bokdistribusjon en trøkk da Cappelen Damm-eide Tanum Concept overtok boksalget i Coop. Disse bøkene sendes nå ut gjennom Cappelen Damms Sentraldistribusjon.

Runder med kostnadskutt og omfattende nedbemanning kulminerte sist uke med at BCs administrerende direktør gjennom ni år, Pål Bergdahl, gikk på dagen. Erik Thorhallsson er konstituert som administrerende direktør, mens styret jakter på Bergdahls etterfølger.

Hvis du er rett mann eller kvinne til å entre en av bransjens aller mest krevende jobber, er det bare å kontakte styreleder Kjetil Opaas.

 

VEBJØRN ROGNE

 

 

(Foto: Bladcentralen)