– Kom som en overraskelse

Best av kjedene: Norli og John Thomasgaard.

– Vi hadde ingen kjennskap til utfordringene i Vivo, sier Norli Libris-sjef John Thomasgaard, som gjerne ser på butikker som eventuelt skulle bli lagt ut for salg.

Vivo-konkursen kommer overraskende på konkurrenten Norli Libris, som mener det er kristen-kundesegmentet som først og fremst blir rammet.

I går ble det kjent at bokhandlerkjeden Vivo måtte ta den tunge veien til skifteretten. I fjor landet Vivo på 3,7 mill. kr i minus. Frem til 1. mars i år skal bokhandlerkjeden ha tapt ytterligere 2 mill. kr. Normisjon er hovedaksjonær i Via med 85 prosent av aksjene, mens Norsk Luthersk Misjonssamband eier de resterende 15 prosentene.

 

Vil vurdere butikker

For andre bransjeaktører kommer konkursen overraskende:

– Vi hadde ingen kjennskap til utfordringene i Vivo, sier Norli Libris-sjef John Thomasgaard

– Hva har det å si for Bok-Norge at en kjede som Vivo forsvinner?

– En del Vivo-butikker har stor andel ikke-bok, så vidt jeg vet, og dermed kanskje ikke så kritisk for «boken».  For kundesegmentet kristen bokhandel vil det jo kunne være negativt. Men den utfordringen får jo vi andre eventuelt ta om det skulle komme dit.

 

vivomalvik5

KJEDEKONKURS: – Vil først og fremst ramme kristen-segmentet, mener John Thomasgaard.

 

Thomasgaard føler seg trygg på at flere av Vivo-butikkene vil ha et liv også etter dette:

– En del av Vivo-butikkene er drevet av lokale eiere og de er nok ikke berørt og driver vel videre som før. De Vivo butikken som er drivverdige vil helt sikkert bli drevet videre.

– Kan det være aktuelt for Norli Libris å overta butikker?

– Vi er interessert i nye butikker, så vi vurderer gjerne de som eventuelt blir til salgs.

 

Ved god helse

John Thomsgaard vurderer ellers tilstanden i norsk bokhandel som god, kanskje bedre enn på lenge:

– Tilsynelatende er det tilfredsstillende lønnsomhet hos mange, eller alle, de største aktørene. Vi har et stabilt marked og stabile rammebetingelser som har bred politisk oppslutning, sier John Thomasgaard. – Den «digitale hypen» og «angsten» ser ut til å roet seg. Tallene vi ser internasjonalt og nasjonalt gjør nok at de fleste i bransjen ser at boken vil leve videre i alle formatene vi kjenner i dag i uoverskuelig fremtid. Både papir og digitalt.

 

– Må drive sunt

– Forleggere og bokhandlere må drive sunn og god forretning. Vi må evne å få utgitt og solgt det markedet etterspør og samtidig bidra til å utvikle litteraturen og markedet videre. En god blanding av kortsiktig salg og langsiktig produktutvikling, sier John Thomasgaard, og legger til: – Mye tyder vel på at dette er i god balanse i dag. Det utgis flere bøker fra flere forlag og bøkene selges gjennom minst like mange bokhandlere som før.

De 21 Vivo-bokhandlerne sorterer under sammenslutningen Fri Bokhandel og utgjør en stor andel av de rundt 90 filialer som er tilknyttet Fri. Leder for Fri Bokhandel, Helén Foss, melder at hun ikke vil være tilgjengelig for kommentar før i morgen.

 

(Foto: Bokhandlerforeningen)