Kagge gir ut sitt første spill

Jorunn Sandsmark

– Entusiasmen var enorm fra første stund, sier forlagssjef Jorunn Sandsmark. Denne bokhøsten gjør Kagge forlag noe helt nytt: Lager spill!

Selskapsspillet OMG JUST DON’T har et førsteopplag på 10 000, og består kort med pinlige situasjoner inspirert av den populære Instagram-kontoen @omgjustdont. Reglene for spillet er enkle: Trekk et kort, les den pinlige «bragden» høyt og pek ut hvem i rommet som trolig kunne gjøre det samme.

Hvem som står bak Instagram-kontoen med 342 000 følgere er en strengt bevoktet hemmelighet. Skaperen av kontoen omgjustdont forteller at de lenge hatt lyst til å lage noe gøy basert på kontoen, og syntes et spill virket midt i blinken:

– Målet for kontoen er å underholde folk med alt det rare vi nordmenn gjør – og det samme gjelder spillet. Vi håper OMG-spillet gir folk der ute mange morsomme stunder framover.

Ønsker å underholde

– Vi kan røpe at kontoen ble opprettet inne på et klasserom på Westerdals, men mer ønsker vi ikke si. Kontoen og humorretningen fortjener å leve sitt eget liv uten et ansikt. Brukeren skal få lov til å være stjerna, ikke vi bak, sier brukerne bak den anonyme kontoen, og nå brettspillet.

Hvorfor ønsker du/dere å utgi spill og ikke bok?

– Vi har lenge hatt lyst til å lage noe gøy basert på kontoen, og et spill virket som noe som passet godt. Med kontoen ønsker vi å underholde med alt det rare vi nordmenn gjør – det samme er målet med spillet. Men hvem vet, plutselig dukker det opp en morsom bokidé.

Ikke en strategisk beslutning

Da det kom forlagssjef Jorunn Sandsmark for øre at vedkommende lekte med tanken på å lage spill med innhold fra kontoen, kjente hun og resten av forlaget at de måtte slå til.

– Vi hadde egentlig ingen plan om å begynne med spillproduksjon, men vi syntes prosjektet var så morsomt at vi kastet oss ut i det, sier forlagssjef Jorunn Sandsmark.

Nå ser det ut som at magefølelsen kan ha vært rett, for spillet har blitt svært populært og flere tusen eksemplarer er allerede solgt.

– Jeg innrømmer at det ikke var en planlagt, strategisk beslutning fra vår side – men samtidig så er det jo en viktig del av vår strategi å alltid være åpne for nye og spennende ting. Entusiasmen var enorm fra første stund, sier Sandsmark.

Om det blir flere brettspill fra Kagge fremover, må vi vente å se. Den nye brettspillprodusenten har kun én ambisjon for øyet nå:

– Vi har ambisjoner om å selge store mengder av OMG just don’t.

 

 

0 Delinger