Jobraaten med nytt forlag

–Veldig gøy og veldig skummelt, sier Kristin Jobraaten, som starter barnebokforlaget Ena.

Det er slett ingen fersking som nå sjøsetter det nye forlaget Ena: Kristin Jobraaten har 19 års erfaring fra barnebokforleggeri, hvorav de siste sju årene som redaksjonssjef og forlagssjef i Cappelen Damm.

 

Vi får begynne med sportsspørsmålet: Hvordan føles det?

–Veldig gøy og veldig skummelt. Men jeg har blitt møtt med stor vennlighet og positiv nysgjerrighet i alle sammenhenger. Det virker som om mange synes det er gøy med mindre forlag og mindre bedrifter, sier Kristin Jobraaten, og forteller at Ena forlag vil fokusere på digitale utgivelser for lesere mellom 1 og 12 år innenfor alle sjangre, skjønnlitteratur og sakprosa. Alle utgivelsene vil være illustrerte.

 

Alle typer forfatterstemmer

–Vi ønsker alle typer forfatterstemmer og illustratører velkommen, sier Jobraaten. Hun antyder at ikke Ena ikke vil holde seg slavisk til hovedsporet: – Bøker for voksne og enkelte papirbøker vil også forekomme på utgivelseslisten. Vi kommer også til å tilby konsulenttjenester innenfor lisensiering.

Ena er et norrønt jentenavn, som blant annet betyr «ild» eller «eneste».

 

Ena_Forlag_Square_Red

ena-logoen er designet av Max Estes.

 

Spennende digitalt

–Vi flytter inn Thorvald Meyersgate 2 A i Oslo, i lokalene til www.dvnor.no, som representerer et av de mest spennende digitale miljøene i Norge, forteller Kristin Jobraaten. DVnor er listet som gasellebedrift fire år på rad.

–Er din plan at dette skal være en enmannsbedrift også i årene som kommer, eller er ambisjonen å bli flere?

–I første runde satser jeg på samarbeid med dyktige frilansere. Deretter er planen å bli flere.

–Det er mange forlag der ute – trenger man et til?

–Ja! Det er noen hull i barnebokmarkedet og det er rom for å tenke nytt og arbeide annerledes.

 

Overveldende respons

Hun er overveldet av tilbakemeldingene hun fått så langt:

–Fantastisk mange og hyggelige tilbakemeldinger! Over 350 likes bare første døgnet på Facebook, 60 kommentarer og svært mange henvendelser på e-post. Overveldende og supergøy!

 

 

-- annonse --