Harmoni på Borgen

–Det er viktig å ikke forbli passive og tenke at «dette skjer ikke her», da er dere snart ute av business, sa den tyske bokhandleren Christian Riethmüller – uten at det fikk ledende norske bokfolk ut av komfortsonen.

Mange tenker at «vi er forskjellige, så det vil ikke skje her». Det er farlig å tenke slik, sa Christian Riethmüller fra bokhandelkjeden Osiander. Han var invitert til bransjetreffet Bokdagen i Oslo, for å snakke om konkurransesituasjonen etter Amazons inntog i Tyskland – som i likhet med Norge har faste bokpriser.

 

Kompetanse og service

–For tretti år siden eksisterte ikke Amazon. I dag er det et fantastisk selskap, sa Rithmüller. – De raske selskapene spiser de langsomme. Det er dagens virkelighet.

Han advarte mot å møte konkurransen ved å kutte ned på staben: –Fysiske butikker kan konkurrere med Amazon på ett område: Ved å ha dyktige medarbeidere. I Osiander kuttet vi i en fase ned på staben. Da mistet vi også betydelig omsetning og måtte revurdere den strategien. De viktigste våpnene du har er kompetanse og service.

 

Neppe livsgrunnlag

–I går gikk jeg en tur i Oslo sentrum og så utrolig mange bokhandler. Det er svært mange butikker og i tiden som kommer vil det neppe være livsgrunnlag for så mange. Et tilsvarende antall i en tysk by på samme størrelse ville vært utenkelig, sa Riethmüller.

Et populært innslag under Bokdagen var den danske TV-produsenten Camilla Hammerich, som fortalte om prosessen med å skape den populære serien Borgen – om grunnideen, de viktigste pilarene, arenaene og konfliktene. Dramaturgisk ville hun sikkert vært tilfreds med Riethmüllers friske innspill som anslag for dagen, men det skulle etter hvert vise seg at tyskerens advarsler ikke skapte nevneverdige rystelser.

 

Borgen - etter bruddet

Etter bruddet: Birgitte Nyborg Christensen (Sidse Babett Knudsen) og Kasper Juul (Pilou Asbæk) opplever et «Widvey og Åmås-øyeblikk» i TV-serien Borgen.

 

Neppe livsgrunnlag

Det var ikke akkurat frykt og uro som preget stemningen da seks forlags- og bokhandler-topper senere var samlet til paneldebatt. Særlig mye debatt ble det ei, etter som alle syntes å være skjønt enige om at de norske tilstandene er svært bra – godt oppbakket av Leserundersøkelsen 2014, som Forleggerforeningens direktør Kristenn Einarsson og Bokhandlerforeningens direktør Trine Stensen presenterte. Det på en Bokdag som fikk mange godord for et variert og interessant program, kyndig ledet av Svein Tore Bergestuen.

Se også: Det er jentene som leser

 

Har tilfredse kunder

–Vi har sagt opp mange folk. Det har vi måtte gjøre. Vi er nødt til å være konkurransedyktige i forhold til de andre kjedene, sa Norli Libris-direktør John Thomasgaard.

Både Thomasgaard og Arnstein Bjørke, som både er forlegger og bokhandeleier via Haugen Bok, understreket på at norsk bokhandelbransje scorer høyt på Norsk Kundebarometer.

–Lars-Ove Hammer og gjengen i Haugen Bok var kun slått av Flytoget på kundetilfredshet, sa Bjørke.

Les også: Haugen Bok best på nett

Høy barometer-score for bokhandel

 

USA et underutviklet marked

–Mange trekker gjerne frem USA som et foregangsland i bokbransjen, men jeg beskriver det like gjerne som et underutviklet marked. Boklesingen i USA per capita er bare halvparten av hva vi ha i Norge. Vi har dessuten en helt annen tilgjengelighet til butikkene. Ni av ti nordmenn svarer at de bor i rimelig nærhet av en bokhandel. Det er fabelaktig og gir helt andre forutsetninger, sa Cappelen Damm-konsernsjef Tom Harald Jenssen.

 

Ti års romanproduksjon

I sin åpningstale fremholdt kulturminister Thorhild Widvey at bokbransjen hadde en vei å gå i forhold til det digitale og at hun ønsket å se en offensiv holdning her.

–Den tilsynelatende lave e-bok-andelen skyldes ikke at vi er defensive i norsk bokbransje. Det er en situasjon vi har til felles med de aller fleste ikke-Amazon-land, sa Tom Harald Jenssen. – Flere har investert betydelige midler på dette området. I Cappelen Damm startet vi e-bokhandel allerede i 2008. Noen mener at de 6000 norske e-bøkene vi har så langt er et lavt antall, særlig når man hører tall som 2 millioner og slikt hos Amazon. Men vi skal huske at 6000 e-bøker tilsvarer omtrent ti års utgivelse av norsk skjønnlitteratur.

 

Både e og tre

–Vi må være tålmodige. Jeg tror ikke vi når 10 prosent e-bokomsetning i løpet av de to neste årene, sa Tom Harald Jenssen. I likhet med flere av dagens foredragsholdere understreket han at e-bøker og papirbøker ville leve side om side i overskuelig fremtid.

Det var også budskapet fra Nadine Vassallo i BISG (Book Industry Study Group), som presenterte deres siste rapport om e-bøker:

–Økningen i e-boksalget avtar. I 2009 økte e-bokomsetningen i USA med 355 prosent, i 2012 var økningen på 44 prosent i fjor blir økningen kanskje bare 5 prosent. Papirbokomsetningen har sluttet at falle og flater ut på et relativt høyt nivå, kunne Vasallo berette.