Endrer sjakk-krim etter refs

MED SJAKK-TERROR PÅ LØVEBAKKEN: Johan Høst. (foto: Thomas Brun, NTB / Vigmostad & Bjørke)

Johan Høst og V&B endrer sjakk-krimsuksess etter refs om skjult reklame.

Forbrukertilsynet er klokkeklare i sin vurdering: Markedsføring i skjønnlitteratur må tydelig merkes. Derfor endrer forlaget Vigmostad & Bjørke nå neste opplag av krimboken En nasjon i sjakk, skriver VG.

Boken har stort sett fått svært god mottakelse «En heidundrende vellykket krim», skrev VGs som ga terningkast 6, mens Bok365s anmelder ga boken en femmer på terningen. Boken har etter utgivelsen beveget seg høyt på bestselgerlistene og er etter en måneds salg trykket i 30.000 eksemplarer.

I ettertid kom det frem i Gudbrandsdølen Dagningen at forfatter Johan Høst, som opprinnelig er reklamemann, benytter seg av produktplassering i boken: «En nasjon i sjakk» er pepret med referanser til steder, produkter, virksomheter og personer som finnes i virkeligheten», skrev GD. Tom Egeland uttalte til Klassekampen at dette handler om kunstens uavhengighet og at det også i skjønnlitteraturen bør opplyses om produktplassering – på samme måte som i TV-program.

Noe slikt hadde ikke forlaget eller forfatter Johan Høst opplyst om i krimboken.

– Ingen omtale av virksomhetene fremstår som reklame i teksten, og forlaget vurderte heller ikke omtalen som reklame i redigeringsprosessen, opplyser forlagssjef Elizabeth Sellevold i Vigmostad & Bjørke til VG.