Deilig grøsser

Victoria Schwab (Foto: Jenna Maurice / SolumBokvennen)

Victoria Schwabs «Spøkelsenes by» er perfekt til mørke høstkvelder.

SolumBokvennen utgir denne høsten flere bøker som normalt ville bli karakterisert som svært atypiske for deres forlagsprofil. Det hele er en del av deres barneboksatsing, med kommersielle bøker.

En av disse er Victoria Schwabs Spøkelsenes by. Det er slett ikke noe dårlig valg av forlaget i deres nye satsing på å fange unge lesere.

Som bokens tittel lover, er det horror-elementet som er fokus. Schwab har tidligere hatt suksess med flere bøker i fantasy-horror-segmentet, men i Spøkelsenes by befinner vi oss i det klassiske, viktorianske grøsser-landskapet.

I see dead people

Cassidy Blake har en fot blant de levende og en blant de døde. Altså, hun kan bevege seg bak «Sløret» inn i spøkelsenes verden, og kommunisere med dem. Denne evnen fikk Cassidy etter at hun holdt på å drukne, men ble reddet av spøkelsesgutten Jacob – som siden den gang har vært bestevennen hennes.


Victoria Schwab:
Spøkelsenes by

Barn og ungdom
SolumBokvennen
265 sider
Inger Sverreson Holmes

Men Cassidys tilværelse har alltid hatt et overnaturlig strøk. Foreldrene driver nemlig business på å jakte spøkelser, og kaller seg selv Inspøktørene – et ordspill de syns er spesielt fiffig. Cassidy holder derimot sin sjette sans for seg selv.

 «Jeg blir like redd som alle andre. Tro det eller ei. Det er ikke sånn at jeg har lyst til å bruke masse tid på å lete etter spøkelser. Det er bare det at de er der, og at jeg ikke klarer å overse dem.»

Det er slitsomt å være konstant omringet av masete spøkelser. Derfor gleder Cassidy seg til sommerferien, for på hytta spøker det ikke. Men alt blir snudd på hodet når foreldrene inngår en avtale om å lage TV-programmer fra verdens mest hjemsøkte steder, med opptaksstart i sommerferien. Og første stopp er Edinburgh.

Cassidy er selvsagt ikke like begeistret for planene. Med rette, viser det seg. Hun har fanget oppmerksomheten til den Røde Ravnen som hjemsøker byen.

Klassisk-moderne spøkelseshistorie

Spøkelsenes by er en klassisk spøkelseshistorie, som byr på skikkelig deilig, uhyggelig stemning. Her er det elementer som minner om tradisjonelle viktorianske grøssere, men samtidig er språket så lett og ledig at det aldri oppleves som gammelmodig. Gjennom Cassidys karakter, som er moderne og kul, blir historien spesielt levende (no pun intended).

Med sin blodige historie og brosteinslagte gater er Edinburgh på mange vis den perfekte settingen for en slik spøkelsesroman. Noen vil kanskje oppleve historien som tidvis litt for detaljert, når Schwabs bok ofte tar rollen som turguide rundt i byen. Dette tilfører ikke nødvendigvis noe til historien, annet enn at de av oss som har vært der kan tenke «Å, der har jeg også gått».

Harry Potter-homage

Schwabs inspirasjonskilder er tydelige. Hun er ikke redd for å vise at hun har latt seg inspirere av andre YA-suksesser. Man får sterke assosiasjoner til Neil Gaimans Kirkegårdsboka, og enda flere referanser til Harry Potter-serien. Det blir litt for mye av det gode, selv for en hardnakket Potter-fan.

Stort sett alle beskrivelser, om det er av folk eller steder, blir sammenliknet med noe fra Harry Potter-universet. Folks karakteristikker blir beskrevet gjennom hvilke Galtvort-hus Cassidy mener de tilhører («Hun viste sin indre håsblås»), og steder blir skildret ved å henlede leseren til Potter-filmene («Matsalen lignet på den i Harry Potter»). I overkant blir det når Cassidy, i en livstruende situasjon, må påpeke at en av fiendene har på seg et Smygard-skjerf.

Mestrer grøssersjangeren

Til tross for all Harry Potter-homage, presenterer Schwab en spennende historie, som byr på god utvikling. Schwab evner å mate leseren med akkurat nok informasjon til å holde dem på pinebenken, og mestrer grøssersjangeren minst like godt som inspirasjonskildene hennes.

Spøkelsenes by er første bok i en serie, og oppfølgerne til boken er allerede utgitt på originalspråket engelsk. De mange ubesvarte spørsmålene som blir hengende ved slutten av boken, antyder at fortsettelsen kan bli like spennende.

Perfekt lektyre til mørke, og skumle, høstkvelder, og ikke minst en god introduksjon til grøssersjangeren for yngre lesere.

NORA STEENBERG