Brutal outsider til Nordisk råd

VIRRVARR: Isabella Nilssons bok er alt fra uhyre sterk til banal. Den er et kraftverk av en bok som kan vinne prisen - om juryen er spenstig nok. (Foto: Ellerströms)

NORDISK RÅD: Isabella Nilsson har skrevet en tekstsamling som kalles "En sjukskrivning" med et kaos av stiler.

Nordisk råds litteraturpris deles ut tirsdag 28. oktober og BOK365 anmelder flere av de nominerte bøkene. Les også om Eldrid Lunden (Norge), Jonas Eika (Danmark) og Liselott Willén (Åland)

 

Isabella Nilsson (f. 1989) debuterte med en ungdomsbok og Nonsenprinsessans dagbok har et utpeget ungt anslag og språk, men den er full av erfaringer som man skulle ønske


Isabella Nilsson:
Nonsensprinsessans dagbok
Skjønnlitteratur
Ellerströms
166 sider

unge mennesker ikke hadde. Dette er en tur langt inn i menneskets psyke, de hvite rommene på institusjoner, selvmordets vesen og vinduskarmventingen der verden utenfor  virker å være i gjenge. Hun gir en føring på lesingen i et forord. «Textarna som följer är inte nödvändigvis skönlitteratur. Åtminstone inte nödvändig skönlitteratur. De är en årsredovisning av ett år av maniskt blänkande», skriver hun og har dermed gjort seg fri fra forventning om konsistens i form – det er jo slik dagbøker gjerne er. Hun går straks i tu med diagnoseromantisering i samfunnet, som fra 24 februar:

Döden: Jag är döden.

Poeten: *starstrucked*

Nilsson forteller at fortellerens spiseforstyrrelser ikke har et eststisk, ideologisk, politisk eller religiøst utgangspunkt. Det er en sykdom. Hun har også interessante betraktninger om fortelleren, om det virkelig er henne selv eller sykdommen som har ordet.

Fröken Fräken i bomberjakke

Med disse leseanvisningene begir vi oss ut i en bok som er tidvis sterk, men det drar ut, det er strekk her med liten bevegelse og færre konsentrerte tekster. man kan innvende: Det er jo dagbokens natur! Jo, men forfatteren har likevel ansvaret for en litterær tilnærming i hele teksten. Vi har ikke stemme, mimikk, antrekk, lysbruk og omgivelser som en youtubedagbok ville gitt oss. Vi har kun den skrevne teksten.

12. mai skrev hun en av de sterkeste tekstene som leker med en folkekjær poplåt, men som gir en uro i linje én og snur voldsomt i linje to:

Lilla söte fröken Fräken med betongrosor på kind och

ett kliande svart hål innanför bomberjackan

Hun flytter seg i tid med de popkulturelle referansene når hun nitti sider senere henter opp igjen det trivielle blandet med det farlige:

Fyra bugg og en burk benso

skela freestyle

med väck mimik

Litterære referanser i fleng

Det er også litterære referanser i boka, blant annet til Sveriges «ukjente» nobelprisvinner Karlfeldt, og det er umulig å ikke tenke på modernismen generelt og Jan Erik Volds Mor Godhjertas glade versjon Ja i denne dagbokoppføringen fra 27. august:

Absurdistens absurda krav på en rimlig förklaring till symbolistens symboliska avståndstagande från symbolismen och språkmaterialens brist på konkreta förslag. Det finns inga nyenkla lösningar på den här sorten politisk poesi.

Nå må ikke glad-modernismen forveksles med likegyldig banalisme, for det finnes også i denne boka, men kanskje er det sykdommen som snakker, muligens er det idéen om en tilværelse 1:1 med litteraturen som lar dette få bli med. Isabella Nilsson er ikke redd for å slippe til halvt gode vitser, svart humor, lette omskrivinger av ord og ordtak (som Kärleken övervintrar allt og Liljekonvalescens).

Kan vinne prisen

Nonsensprinsessans dagbok er effektiv litteratur på det viset at man fort identifiserer seg med stemmen og dennes lengsler, fortvilelse og problemer, ja, også fortellerens kjedsomhet og følelse av å være i tiden og likevel utenfor den. Utgivelsen er noe for seg selv og en stilmessig outsider i årets Nordisk råd-tildeling. Dens brutalitet, dikteriske sjarm og fortellereffektivitet kan plutselig vinne prisen. Det krever spenst fra juryen.