Riksteatrets oppsetning av «Stormfulle høyder» har westernreferanser og et spøkelsesaktig preg. Snart kommer de stormende følelsene til et kulturhus nær deg.
Forestillingen skal på turné til 50 steder vinteren og våren 2023.
I rollene som Catherine møter du Emma Bones, som blant annet har spilt i NRKs «Heimebane». NTB møter henne når hun setter seg i sminkestolen foran en langprøve i Nydalen, og det er en entusiastisk skuespiller som får et spøkelses-preg av fagsjef for maskeavdelingen, Helge Bjørnå.
– Det er en veldig spennende karakter, her er det mye å grave i, sier Bones – som leste seg opp på Emily Bröntes klassiske roman – og så filmen – da hun landet rollen.
– De har en annen type nærhet enn det man pleier å se, Catherine og Heathcliff. Det er ekte og ganske stygt, ikke så polert og fylt av klisjeer. Jeg er også fascinert av Catherines temperament, hun er så utrolig mye, følelsene velter ut av henne som om hun er en naturkraft.
Spøkelsesaktig western-ranch
Bones ser at Catherine er så følelsesstyrt at det blir vanskelig for henne å ta valg basert på det hun egentlig ønsker seg.
– Og det kan vi jo kjenne oss igjen i, dette at vi plutselig står der og spør oss selv: Var det dette vi egentlig ville? Catherine ender opp med å gå imot seg selv.
Selv om rollen er spennende, innrømmer Bones at det har tatt tid å finne Catherine.
– Hun har så store ytterpunkter. Hun er både en pubertal fjortis, og en som mister naiviteten sin – og må stå i livet sitt, som voksen. Det blir dramatisk, det kan jeg love, smiler Bones. Og røper at selve sceneuttrykket også blir noe for seg selv.
– Du blir tatt med til et sted som minner om en western-ranch, og skuespillerne framstår spøkelsesaktige.
Litt humor
Det er Ravdeep Singh Bajwa som fyller rollen som den mystisk Heathcliff, og han har vært ute for stormer før, nærmere bestemt i Netflix-serien «Julestorm». Også Bajwa har latt seg fascinere av Bröntes karakterer, og mener han ikke har spilt noen som Heathcliff før.
– Han går fra null til hundre på sekundet
Skuespillerens kjennskap til romanstoffet handlet i stor grad om Kate Bush sin berømte låt, «Wuthering Heights» som utkom allerede i 1978 – men som har fått sin revival i senere tid, gjennom Netflix-serien «Stranger Things».
– Så måtte jeg jo lese romanen, og ble ganske fascinert, for det er så mye som sies uten at det blir direkte uttalt. Vår versjon byr, akkurat som boka på dramatikk, romantikk, tragedie – og hos oss blir det kanskje også litt humor.
– Det er ingen helter eller skurker her, og ingen som er helt tydelig på hva de egentlig vil, fortsetter skuespilleren. Og forteller om en oppsetning som er ganske tro mot originalen. Replikkene er av det korte slaget, men de rommer så mye likevel.
– Det er bare å lene seg tilbake og la seg føre inn i en estetisk vakker forestilling, fortsetter Bajwa – som tror forestillingen, som bygger på en roman fra 1800-tallet, absolutt vil lande fint hos dagens publikum.
– Det handler om forbudt kjærlighet, om klasse – og om å føle at du ikke blir hørt og forstått. Alt dette er ting det fortsatt streves med rundt om på kloden.
Annerledes reise
Som i romanen blir vi i oppsetningen tatt med til godset Wuthering Heights, der den foreldreløse gutten Heathcliff er tatt inn i varmen. Han vokser opp med godseierens datter, Catherine. Etter hvert som de vokser til, raser sjalusi og fortvilelse inne, mens sterke vinder og hardt vær river og sliter i veggene.
Regissør for Riksteatrets «Stormfulle høyder» er Rebekka Nilsson. I tospann med Florian Hellwig har hun dramatisert romanen, og duoen har valgt å dypdykke i den første delen, den som skildrer kjærlighetshistorien mellom Heathcliff og Catherine.
Storparten av musikken, som er signert islandske Matthias Sigurdsson, er ny. Ved siden av nyskrevet musikk blir det også en dæsj Kate Bush.
– Kostymene våre er også noe helt for seg selv, og så er det dette spøkelsesaktige ved karakterene, som om de sitter fast i fortiden. Lett røyk siver inn – og så er vi svært fysiske i uttrykket. Jeg håper publikum føler at de blir tatt med på en litt annerledes reise – der man også møter seg selv, avslutter Bajawa.