Bokmarkedet ned 4 prosent i fjor

IKKE GYLDIG: Ann-Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget bestrider at de sju forfatterne kan ta med seg lydbokrettighetene. Foto: Nora Steenberg)

Det norske bokmarkedet dukket ned under 5 milliarder kroner for første gang siden 2002.

5,2 millioner lyttinger på Storytel og Fabel, og tilhørende eksplosjon i strømmeinntektene, kunne likevel ikke berge bokomsetningen i fjor. 2019-fasiten ble en totalomsetning på 4950 millioner kroner, en nedgang på 4 prosent fra 2018. Det viser Forleggerforeningens dagferske «Bransjestatistikk 2019».

Langvarig nedtur

Dermed fortsetter dessverre en trend vi har sett de siste årene. I deflatert verdi (til 1992-kroner) har bokomsetningen sunket jevnt og trutt hvert eneste år siden 2007. I nominell verdi har det vært paddeflatt gjennom mesteparten av det siste tiåret, før det har bikket nedover også der de siste par årene. For første gang siden 2002 lander den norske bokomsetningen under 5 mrd. kroner. I toppåret 2007 var omsetningen på 6 mrd.

Skolebokmarkedet hadde en nedgang på 14,3 prosent i 2019, sammenlignet med året før. Ikke uventet med tanke på at skolene har satt innkjøp på vent foran Fagfornyelsen denne høsten. Fagbokmarkedet og allmennmarkedet faller med henholdsvis 1,5 og 2,1 prosent.

Digital oppgang

Digitalt peker pilene heftig oppover. «Lydbok på fil» vokser med hele 45 prosent til 169 mill. kr (NB: forlagsinntekter), godt drevet av strømmetjenestene. Også e-bøker til allmennmarkedet øker, med 24 prosent, men dog til et beskjedent omsetningsnivå på rundt 50 mill. kroner. Betydelig høyere er omsetningsnivået for de digitale læremidlene – med en vekst 13 prosent, til 335 mill. kroner.

– Vi leser og lytter mer til bøker i dag enn tidligere.  Tallene gir oss ikke grunn til å vente nedgang i etterspørselen etter litteratur. Heller tvert om. Bransjestatistikken viser at ny teknologi, kontinuerlig innovasjon og nye forbruksvaner gir litteraturen nye bruksmuligheter, sier Kristenn Einarsson, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

Ser vi på forlagenes markedsandeler, er det oppsiktsvekkende små endringer fra 2018 til 2019.

De største forlagene

Slik fordelte markedsandelene seg i 2019 (med 2018 i parentes) på Forleggerforeningens medlemsforlag:

  1. Cappelen Damm 32,7 (32,7)
  2. Gyldendal Norsk Forlag 27,4 (27,7)
  3. Aschehoug 11,3 (11,1)
  4. Universitetsforlaget 4,1 (4,1)
  5. Kagge Forlag 3,5 (3,9)
  6. Lydbokforlaget 3,3 (2,3)
  7. Forlaget Oktober 1,8 (1,9)
  8. Capitana 1,4 (0,8)
  9. Det Norske Samlaget 1,3 (1,4)
  10. Strawberry Publishing 1,1 (0,6)
  11. Forlaget Press 1,0 (0,9)
  12. Pax Forlag 0,8 (0,6)
  13. Solum Bokvennen 0,7 (0,6)
  14. JM Stenersens Forlag 0,7 (0,7)
  15. Bibelselskapet Verbum Forlag 0,7 (0,8)
  16. Spartacus 0,6 (0,5)
  17. Kunnskapsforlaget 0,6 (0,9)
  18. Dreyers 0,6 (0,5)
  19. Zebra Forlag 0,5
  20. Pantagruel 0,5 (0,8)
  21. Norsk Bokforlag 0,5
  22. Vega 0,4 (0,5)