«Bob Dylan skal ha Nobelprisen!»

Det var omtrent den eneste setningen en ellers fåmælt Frode Grytten lirte av seg på gymnaset. Men så fikk han se pønkebandet Sham69 på tv ....

Frode Grytten er nestemann ut på Cappelen Damms bokpod, som foreligger i dag, og forfatteren fra Odda forteller om hvordan det er å være fra nettopp Odda og likevel ville bli forfatter.  

 

– Du vokser ikke opp i Odda og tenker på at du kan bli forfatter, er et av utsagnene fra mannen som ifølge seg gikk gjennom gymnaset med stort sett bare en setning på leppene. Til gjengjeld sa han den hele tiden:  «Bob Dylan skal ha Nobelprisen i litteratur».

 

Odda, pønk og sjenanse

DSC01522I denne podcasten snakker Frode Grytten om Odda, pønk, sjenanse og da faren dukket opp på TV2-nyhetene. Og om forfatterdrømmen han hadde, tross oppvekststedet:

– Første lange fortelling eg skreiv, var den dagen jeg hadde sett Chinatown av Polanski.(…)  Det var en forløper til Varg Veum. Jeg kunne vært millionær i dag, om jeg hadde fulgt opp.(…)

Det var første gang  jeg tenkte på den kraften som fins i ordet. Det at jeg kan skrive noe som får folk til fysisk å stimle sammen foran en oppslagstavle og lese det, og ha lyst til å lese det, og le av noe sånt og få en reaksjon, er noe av det forfatteren sier i podcasten.

 

Her er flere utsagn fra dagens Bokpod:

 

Om de første bøkene

– Jeg husker at eg som 12-13 åring begynte å gå på biblioteket, voksenbiblioteket og begynte på krim. Det var inngangen til lesningen, Den svarte serien fra Gyldendal. Men når du først har begynt, og syns det er fantastisk, så stopper du ikke der. Jeg skjønte at de krimforfatterne som jeg leste og likte best, som Chandler, Hammet og Ross McDonald, at de sto i en tradisjon, at de ble sammenliknet med andre amerikanske forfattere som ikke var krimforfattere som Hemingway, O’Connor og William Faulkner. Og så begynte jeg å lese dem, og så var jeg i gang med å lese.

 

DSC01521

 

Om kunstnere

– Kunstnere kan jeg få ganske oppi halsen mange ganger. Den dyrkingen av kunstnermyten at alt er lov for kunstnere, at de skal stå fritt og ofte så framstilles kunstnere som de er løftet over resten av verden. Men det syns jeg bare er noe … ! Det er ikke sånn. De må være ordentlig folk. De må bidra, de må være bra folk.

Grytten_mlo

Om pønk

Eyvind Solås ville vise på NRK hvor ille musikken kunne være og viste et innslag til skrekk og advarsel. Så kom Sham69, og jeg tenkte:WOW, det er noe av de tøffeste eg har sett. Da var jeg solgt til pønken. Da pønken kom, hadde den detet egalitære i seg, det demokratiske i at alle kunne bidra, at kunsten ikke tilhørte en elite, de som hadde kodene – de som hadde skjønt noe var innafor. Alle måtte komme ned fra gjerdet og bidra. Så musikken var viktig også for å skrive. Det jeg har gjort videre står i en takknemlighetsgjeld til det.

 

 

————–

Frode Grytten (f. 1960) debuterte i 1983 med diktsamlingen Start. Siden har han skrevet romaner, noveller, dikt og barnebøker. Bikubesong (1999) ble tildelt Brageprisen og innstilt til Nordisk Råds litteraturpris, Flytande bjørn (2005) fikk Rivertonprisen og Rom ved havet, rom ved sjøen (2007) ble hedret med Nynorsk litteraturpris og Melsomprisen.

 

 

(Foto: Atle Nielsen)