Blir ny markedssjef i Gyldendal

I ALLE POSISJONER: Er Harald Ofstad Fougner Forlags-Norges mest anvendelige spiller?

Harald Ofstad Fougner har bekledd en stor bredde av stillinger i Gyldendal-huset: Som digital strateg, som forlagsdirektør-innhopper etter Einar Ibenholt, og som norsk skjønnlitterær redaktør. Nå blir han ny markedssjef.

Sett utenfra virker du nærmest som husets «swiss army knife»? Hva kan du egentlig best og hva er du mest glad i å jobbe med?

– Jeg er egentlig ikke spesielt god til noen ting, men jeg har en viss bredde av ting jeg er helt ålreit på. Eller, forresten, jeg er veldig god til å rime. Jeg liker å jobbe med varierte oppgaver i hele bredden av mitt evnespekter, og det tenker jeg at jeg får rikelig med anledning til i denne nye stillingen.

Vi fanger den nyutnevnte markedssjefen rett før turen går til julefeiring på hytta i Valdres – hvis han blir ferdig i Gyldendalhuset i tide.

For å begynne med sportsspørsmålet: Hva føler du nå?

– Jeg føler vel at jeg er ganske klar for juleferie. Og så gleder jeg meg veldig til å sette i gang med nye ting på nyåret.

Mer digital kapasitet

Nå omorganiserer Gyldendal sitt markeds- og salgsapparat, slik at forlaget får en salgsavdeling ledet av Jan-Frode Brenna-Hansen og en markedsavdeling ledet av Fougner. Sistnevnte er temmelig fåmælt om den videre slagplanen:

– Vi trekker inn noe mer digital kapasitet. Resten er dessverre hemmelig.

Hva kan du først og fremst bidra med i markedssjef-jobben?

– Jeg håper min sammensatte bakgrunn vil kunne komme til nytte, og at min erfaring med digitale utviklingsprosjekter kan bidra til at vi gradvis endrer måten vi jobber på i en del sammenhenger.

– Må bli bedre

Du har jo sett Gyldendal-huset fra flere utkikksposter. Hvor er forlaget sterkest og hva kan man bli bedre på?

– Jeg tror den betydelige digitale ekspertisen og erfaringen som finnes i Gyldendal-huset vil gi oss fortrinn i tiden som kommer, sier Fougner, og legger til: – Man kan hele tiden blir bedre, til alt, og det må også vi.

Før han humoristisk legger til:

– Folk kunne godt bli bedre til å bære ned brukte glass og tallerkener til kantina, det blir ofte stående på benkene oppover i etasjene.

Rart og godt

Noen personlige forfatter-favoritter i Gyldendal-stallen?

– Jeg har veldig mange. Men jeg tror jeg vil trekke fram Truls Grimstad, som debuterte med En forutsigbar historie i høst, det er en enestående original roman, og noe av det rareste og beste jeg har jobbet med, den skulle jeg ha ønsket fikk mer oppmerksomhet.

Hvordan bli 2018 i bokbransjen?

– Jeg har nokså dårlige erfaringer med å spå for selvsikkert, men netthandel blir gradvis viktigere, og det vil nok påvirke hvordan det tenkes. For Gyldendal ser 2018 ut til å bli et godt år. Vi skal gi ut mange forskjellige, og selvfølgelig veldig fine, bøker.

Og hva har vi glemt å spørre deg om?

– Dere har glemt å spørre om jeg har et eksistensielt forhold til litteratur. Og det har jeg.