Blir ny Cappelen Damm-sjef

– Jeg tror jeg har med meg  mye god og relevant erfaring inn i denne jobben, sier Knut Ola Ulvestad, som overtar ansvaret for Cappelen Damms sakprosa-satsing.

Knut Ola Ulvestad blir ny forlagssjef for Cappelen Damm sakprosa. Han overtar ansvaret etter Elisabeth Steen, som  har sagt opp og fratrer sin stilling ved årsskiftet. Etter seks år i Akersgata har Steen fått ny jobb som daglig leder ved Asker Kunstfagskole.

Les også: Slutter i Cappelen Damm

Ringen sluttet

– Jeg gleder meg enormt til å gå løs på dette, til å bli kjent med de ansatte i avdelingen, forfattere og prosjekter, sier Knut Ola Ulvestad, som har lang fartstid i bokbransjen:  – Jeg har jobbet mange år i et større forlag og jeg har jobbet mange år i en oppstartbedrift, så jeg tror jeg har mye god og relevant erfaring med meg inn i denne jobben – både med tanke på å drive frem de gode utgivelsene og å holde et blikk på at økonomien er solid nok til at vi skal kunne gjøre de satsingene vi ønsker å gjøre.

For Ulvestad er ringen på mange vis sluttet: Han begynte sitt forlagsliv med en årrekke i J.W. Cappelens Forlag. Etter et mellomspill i Dinamo, ble han forlagsgründer og har kunnet feire flere suksesser med Font – som Jeg er Zlatan og Gillian Flynns Flink pike.

Cappelen Damm-toppsjef Tom Harald Jenssen føler seg trygg på at han har hentet inn rett mann til jobben:

– Knut Ola Ulvestad står med sin lange erfaring og solide kunnskap godt rustet til å lede Cappelen Damm sakprosa i de kommende, spennende utgivelsesårene.

2017-OPPKJØP: Font-forlagssjef Knut Ola Ulvestad blir ny sakprosa-sjef i Cappelen Damm. Fontini seiler videre som selvstendig imprint under ledelse av Lindy Andersen.

Font og Fontini fortsetter

Knut Ola Ulvestad er i dag forlagssjef i Font forlag, som han etablerte i 2005 sammen med Halfdan W. Freihow. Forlagene Font og Fontini ble høsten 2017 kjøpt av Cappelen Damm og har siden da vært drevet videre som selvstendige og samarbeidende imprints under Cappelen Damm-paraplyen. Barne- og ungdomsbokforlaget Fontini ble etablert av Lindy Andersen og Font i 2013.

Parallelt med at Knut Ola Ulvestad tiltrer sin nye stilling vil Font forlag fra årsskiftet inngå som et imprint i Cappelen Damm sakprosa.

– Endringen får ingen andre konsekvenser for Fontini, som fortsetter som selvstendig imprint under forlagssjef Lindy Andersens ledelse, sier Tom Harald Jenssen.

Tror på sakprosaen

Cappelen Damm er for tiden inne i en større omstrukturering på sakprosa-området, som også innebærer nedskjæringer i staben. Men både Tom Harald Jenssen og Knut Ola Ulvestad er likevel sterke i troen på dette feltet:

– Sakprosa-forleggeriet opplever et ganske forandret marked. Forandret, men på sikt ikke nødvendigvis mindre. Selv om markedet så langt i år peker ned, ligger det mye inspirasjon å hente også i folks interesse for sakprosa i utkanten av bokmarkedet. NRKs TV-serie «Gåten Orderud» er eksempelvis sett av over 1 million seere, sier Tom Harald Jenssen. – Jeg er overbevist om at de strukturelle endringene som vi nå gjennomfører sammen med engasjerte og svært kompetente ansatte, vil ivareta og videreutvikle forlagets posisjon som markedsleder innen sakprosa.

Stolt tradisjon

– Selv om vi er inne i en tøffere fase nå, tror jeg tror mye av vekstmulighetene i forleggeriet på sikt vil være gjennom de gode sakprosaprosjektene. Og her på huset har vi en stolt sakprosatradisjon å ivareta fra to av landets eldste forlag, J. W. Cappelen og N. W. Damm & Sønn, sier Ulvestad til BOK365.

 

 

-- annonse --