Både bestselgere og bredde

Bestselgerfokuset i kjedene kan gi rom for uavhengige bokhandlere som vår, mener bokhandler Ane Wraamann Wathne.

 – Det vi IKKE selger er faktisk Jo Nesbø, fastslår Ane W. Wathne på Boksalongen i Bergen.

 

Debatten har gått friskt etter forfatter Morten Strøksnes bredside mot bokhandlerkjedene, både i sin faste avisspalte og i påfølgende intervju her på BOK365. Flere har kastet seg inn i debatten – blant dem forfatter Guro Sibeko, journalist og forfatter Mala Wang-Naveen, den anonyme En Bokhandler (@Bokhandleren), Norli Libris-sjef John Thomasgaard og avtroppende generalseketær i NFF, Trond Andreassen.

 

 

Kjedeløs og lykkelig

I Bergen ligger Boksalongen, noe så sjeldent som en helt kjedeløs bokhandel. Ane Wraamann Wathne er en av innehaverne. Hun følger debatten med interesse og ser godt at Strøksnes har et poeng.

– Vi som jobber her har også jobbet i flere kjedebutikker og kjent den økte kommersialiseringen og sentralstyringen der. Vi bruker også mye tid i bokhandlere både i Norge og i andre land, og ser jo at utviklingen generelt er mer fjas (leker, gaveartikkler osv …) og store bunker med bestselgere, sier hun.

 

DSC01015

 

Selger mye poesi

Wathne tror at bestselgerfokuset og sentraliseringen av bokhandelkjedene kan gi rom for bokhandler av den typen hun driver i Bergen:

– Vi selger for eksempel en god del poesi! Vi hører jo at «ingen» gjør det, men her gjør vi faktisk det, sier hun. – Bestselgeren vår når det gjelder «generelt bokhandelsalg» er Å skrive av Marguerite Duras. Vi selger også mye lokale forfattere som Tomas Espedal, Erlend O. Nødtvedt og Eline Lund Fjæren. Det vi IKKE selger er faktisk Jo Nesbø. Vi har i utgangspunktet både krim og andre former for underholdningslitteratur i sortimentet, men vi merker på kundene at de ikke er det de vil ha – i alle fall ikke når de kommer hit til Boksalongen, sier Ane W. Wathne.

 

Må argumentere godt

Ingrid
Ingrid Krøvel-Velle: Alle vil finne noe nytt.

Markedssjef i Vigmostad og Bjørke, Ingrid Krøvel-Velle har også fulgt debatten: – Alle er interessert i å finne noe nytt, det neste store forfatterskapet – også kjedene, sier hun.

– Kjedene har nok jevnt over færre titler på kampanjene sine enn tidligere. Det fører til at det sentralt ikke er like mange ledige plasser til nye forfattere og titler. Men alle er interessert i å finne noe nytt, det neste store forfatterskapet – også kjedene. Derfor er det absolutt mulig å få inn nye forfatterskap, men man må argumentere godt, vise en god plan og også ha bøker som skiller seg ut på et vis, sier Krøvel-Velle.

 

 

 

Lokomotiv gir bredde

Ek-Mona_employee_full
Mona Ek: Kjemper for bredden.

Mona Ek, kommunikasjonsjef i Aschehoug, mener at bestselgere er viktige lokomotiv for alle deler av bokbransjen, men at også bredde er viktig.

– Men det er forståelig at ikke alle kan ta inn alt. Og det er klart bokhandlerne må tenke lønnsomhet. Gjør de ikke det, finnes ikke bokhandelen der neste gang du kommer, sier Ek.

– Vår opplevelse er at bokhandelen gjør mye for å fremme litteraturen. Vi kjemper for bredden og opplever at bokhandelen også gjør dette etter evne, sier Mona Ek.

Ingrid Krøvel-Velle i Vigmostad og Bjørke er enig i at bestselgere er og alltid har vært alltid vært viktige for alle aktører i bransjen, forlag, bokhandlere, lesere og forfattere.

– De skaper oppmerksomhet rundt litteratur og bidrar til trygg økonomi for forlaget og bokhandel slik at man også kan satse på bredde. Men av og til kan man jo føle at det tar litt overhånd – bestselgerne får ekstremt mye plass med store stabler og tydelig profilering. Det kan virke veldig overveldende å bli møtt av disse volumene når man kommer inn i butikk. Men sett fra forlagssiden er det jo også slik at når man har fått inn en tittel på kampanje, betaler mye markedsstøtte og gir høye rabatter, da vil man ha opp antall bøker butikkene tar inn slik at det blir synlighet

 

Ikke særlig lønnsomt

I boksalongen på Litteraturhuset i Bergen har de ikke den problemstillingen, men Ane W. Wathne poengterer også at uavhengig bokhandeldrift ikke er særlig lønnsomt – enn så lenge.

– Boksalongen er avhengig av bidrag fra Litteraturhuset. Vi er veldig takknemlige for dette og synes det er viktig for både Litteraturhuset og Bergen at vi er her, sier hun.

– Og både her og i andre bokhandler og forlag finnes det utrolig mange engasjerte, godt utdannete, flinke folk som brenner for litteratur, sier Ane W. Wathne.