August går scenen

Det er flere bokrelaterte oppsetninger på landets teaterscener i høst. En av de mest spennende er Hamsuns Landstrykere, som spilles i Tromsø og på turné i hele høst.

Du så kanskje tv-serien og filmen om Hamsuns landstyrkere Edevart og August da de kom for 27 år siden.

Nå går landstrykerne til scenen igjen, denne gang i et samarbeid mellom Riksteatret og Hålogaland Teater. Og denne gang er det August det handler om. Bind 2, med tittelen August, i Hamsuns vidunderlige trilogi står i sentrum. Men en nordnorsk kjuagutt i hovedrollen.

 

– Elsker bøkene

Erik del Barco Soleglad, født i Harstad, bosatt i Bergen, elsker bøkene og har til og med skrevet særoppgave om dem både på ungdomsskolen og gymnaset. Nå skal han spille sin helt August, og har akkurat avsluttet en lang prøveperiode før en velfortjent sommerferie. Så er det premiere i Tromsø 6. september.

– Som forteller og beskriver av folk og situasjoner har ikke Hamsun sin like i norsk litteratur, sier Erik del Barco Soleglad til BOK.  – Og det er figuren August som er selve eventyret. I første bok, Landstrykere er han og Edevart likestilte. I bok to – som vi gjør nå – så er det August. Det er den mest eventyrlige av de tre bøkene. Hamsun går helt over bord i overdådighet og fortellerglede når han skildrer sin helt.

 

Tilbake i Polden

Da handlingen begynner er August tilbake i Polden etter en tid til sjøs, og han er full av ideer og planer for utvikling av det lille stedet i Nordland. Fra å ha vært en liten jordbruksbygd med fisk som primærnæring, blir Polden, med Augusts hjelp, et lite bysamfunn, med villastrøk, post, bank og fabrikk.

August er entreprenør og redningsmann, men også en storskrøner som er mer opptatt av spillet enn resultatene. I kjølvannet av prosjektene han setter i gang følger det store problemer for alle som lot seg rive med.

Regissør Ynge Sundvor og scenograf Arne Nøst gjorde stor suksess med Pan i 2009. Nå er teamet samlet igjen og nå er det August som skal forføre oss med entusiasme, sjarm og fantasi. Stykket heter Landstrykere, men det er altså romanen August, som er dramatisert. Og Erik del Barco Soleglad gleder seg.

– Det er jo en drømmerolle for meg. Jeg får gjøre som Hamsun og kaste meg uti det med et stort glis. Jeg går til jobben med glede og respekt.

 

Polden – et lite sted i Norge

Handlingen i boken og teateroppsetningen utspilles altså i tettstedet Polden, et sted i Nord-Norge. Men hvor er Polden egentlig?

– Polden i Hamsuns hode har nok vært et sted rundt Hamarøy, hvor han bodde en tid, men du har selv vært på hundre steder som kan være Polden. Det ligger et Polden langs hele kysten vår. Et lite sted med drømmer, men med lav himmel og små vinduer, sier Erik del Barco Soleglad.

Stykket har premiere i Tromsø 6. september og spilles på Hålogaland tater ut den måneden. Deretter er det halvannen måneds turné med Riksteatret, der 21 steder får besøk.

 

Mummitrollet, Karlsson og en liten prins

På Eric del Barcos Soleglads faste arbeidsplass, Den Nationale Scene i Bergen, skal Tove Jansons Mummitroll til scenen i høst. I dobbelt forstand. Mummitroll i kulissene heter oppsetningen, der Mummitrollet og vennene er nødt til å overta en teateroppsetning fordi alle skuespillerne på et teater har flyktet. Det blir sikkert mye moro for både liten og stor når Tove Jansons egen kjærlighetserklæring til teateret settes opp i høst. Premiere på Store Scene 14. oktober.

En annen kjær krabat fra mange nordmenns barndom sukker opp på Trøndelag teater i høst. Astrid Lindgrens Karlsson på taket, han med motor og dobbelt propell, er klar med sine påfunn til glede og fortvilelse for Lillebror og familiens hans.

2016-utgaven av Karlsson på taket blir en revitalisert versjon av Lindgrens klassiker fra 1955, men ifølge Trøndelag Teater fremdeles tro mot originalen.

Dette skriver teateret om oppsetningen: «Dette er et stykke som handler om det å bli selvstendig og vokse opp, men samtidig beholde barnet i seg. Karlsson er litt det vi alle har i oss, men som mange sliper av seg i løpet av livet: Barndommens frihet, ufiltrert egoisme, lekenhet og spontanitet.

Kanskje har vi alle noe å lære av en selvutnevnt verdensmester i kjøttkakespising og halsbrekkende flystunts.»

Teatret vårt spiller teateroppsetningen av bokklassikeren Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry flere steder i Møre og Romsdal i høst. Barn og voksne i Ålesund, Molde, Kristiansund, Ulsteinvik, Brattvåg, Ørsta, Stranda, Fosnavåg, Åndalsnes, Sunndal og Surnadal an glede seg til forestillingen om den lille prinsen som bo på en bitteliten planet.

 

Gammel og ny klassiker

Mer «bok til teater» og mer Hamsun blir det på Rogaland Teater, der Markens grøde – Revisited settes opp i høst.

Det er regissør Tatu Hämäläinen som gir seg i kast med Hamsun. Markens grøde er fortellingen om menneskets evne til overlevelse, utvikling, fremskritt – og ødeleggelse. Boken ga Knut Hamsun Nobelprisen i 1920.

Hamsun uttalte at han skrev Markens Grøde til fremtiden, til de kommende generasjoner. Teateret skriver: «I Markens Grøde – Revisited undersøker vi hvordan vi kan anvende Hamsuns fortelling i nåtiden på vår søken etter den rette måten å leve på i en kompleks verden.

Det blir et besøk tilbake til Markens Grøde og Hamsuns verden, men med dagens blikk hvor publikum blir invitert med på en sanselig teateropplevelse.»

 

Første gang i Norge

En moderne klassiker skal også til pers på norske scener i høst. Karl Ove Knausgårds Min kamp settes opp på Riksteatret, Agder Teater og Oslo Nye og spilles 50 steder i høst og neste vår.

Historien om dikterens liv og valg er gjenskapt for scenen av den norske regissøren Ole Anders Tandberg. Min kamp ble uroppført på Stockholm Stadsteater i 2015 til jublende kritikker, ekstraforestillinger og overføring på svensk TV. Seksbinds-romanen på 3622 sider er blitt til to og en halv times teater.

 


– Knausgård skriver med livet som innsats. Brutalt og ærlig. Til gjenkjennelse for alle. Det er innholdet, ikke suksessen, som publikum er opptatt av, sier Ole Anders Tandberg, som endelig setter opp teaterversjonen også i Norge, med norske skuespillere.

Min kamp har norgespremiere i Kilden Teater- og Konserthus i Kristiansand 2. september og på Oslo Nye Teater 11. oktober. I tillegg skal altså stykket på turné med Riksteatret.

 

Tiller og Motorpsycho

I Trondheim går tre kunstformer sammen når Carl-Frode Tiller går sammen med rockebandet Motorpsycho og videodesigner Boya Bøckman fra scenekunstkompaniet De utvalgte lager forestillingen Begynnelsen. Regien er ved Kari Holtan, og ifølge teatret er oppsetningen «en kruttsalve mot småligheten».

«I 38 forestillinger skal samspillet mellom disse tre sidestilte uttrykksformene få utfolde seg på Gamle Scene. Og ikke alltid i lik innpakning. Motorpsycho varsler at de ønsker å skape – ikke reprodusere, når de går til scenen på ny hver kveld. Og den innstillingen passer godt til forestillingen, som i seg selv omhandler livets mange begynnelser og improviserte forsøk. Om vår iboende egenskap til å alltid prøve å reise oss igjen, brette opp ermene og prøve på nytt – selv om det aldri er gitt hvordan det ender.»

 

Ibsen – minutt for minutt

På Nationaltheatret i Oslo er det Ibsen-festival fra 8. til 25. september med en rekke oppsetninger fra mange land. Der kan du også se Henrik Ibsens ungdomsdrama fra borgerkrigene i Norge i en litt spesiell tapning, inspirert av diverse tv-programmer: Kongsemnerne minutt for minutt. Ifølge Nationatheatrets program kan vi vente oss et actionfylt kongedrama, og kanskje blir det også hemningsløs og intens dans? Og naiv og grotesk pappscenografi? Eller fullt pyroshow?

Det er den unge registudenten Marie Nikazm Bakken som setter opp stykket sammen med blant andre scenograf og kostymedesigner Fredrik Floen. I fjor sommer satte de opp Kongsemnerne i som en sekstimers maratonforestilling på Otta i Gudbrandsdalen. Nå er det altså «minutt for minutt» på National.