Barn med sterk leselyst klarer seg best senere i livet – uavhengig av foreldres inntekt og utdannelse.
– Vi som jobber med barnebøker har kanskje verdens viktigste jobb, fastslår Fontini-forlegger Lindy Andersen.
En ny britisk undersøkelse viser at barn som utvikler en sterk leselyst klarer seg best senere i livet – uavhengig av foreldres inntekt, utdannelse eller andre forhold.
– En forskningsrapport fra OECD underbygger funnet. Leselyst er rett og slett den aller sterkeste superkraften, melder en entusiastisk Lindy Andersen fra Children’s Book Conference i London.
Kan være livsendrende
– Forskningsresultatene er helt tydelige: Vi kan endre menneskers liv ved hjelp av barnebøker. Det betyr at det må satses mye mer på barns leselyst. Undersøkelsen viser også hvor viktig det er at barna får velge hva de vil lese selv og at det er den rene lesegleden og leselysten som er avgjørende. Ikke at de leser bøker vi voksne mener er bra eller riktige, sier Andersen.
Det var Kirsten Grant, direktøren for World Book Day, som la fram funnene. Hun er en prisvinnende markedsfører, og leder organisasjonen som deler ut 15 millioner bøker til alle britiske barn under 18 år på verdens bokdag. Barna får en ”book tooken” på skolen. Denne kan de bytte inn i en bok hos bokhandleren. For mange barn er det aller første gang de selv velger en bok. Titlene som tilbys er populære bøker, gjerne fra kjente serier.
Gullalder for barnebøker
Fontini-forleggeren var eneste norske deltager på konferansen.
– Det er godt å kunne melde hjem om en ny gullalder for papirbøker til barn. De tre mestselgende bøkene i britisk bokhandel i 2018 var barnebøker – fra David Williams, Julia Donaldson og J. K. Rowling. Salget av sakprosa for barn har økt med 20 prosent på 2 år. Så langt i år har barnebokmarkedet vokst med 1,4 prosent. Og det til tross for mindre plass til barnebøkene i bokhandel.
Akkurat det siste gjør bokhandelkjedene noe med nå. Pete Selby, bokansvarlig hos WH Smith, kunne melde om en ny satsing på barnebøkene: Mer plass i bokhandel, ansettelse av høyt kvalifiserte innkjøpere og egen strategi for vindusdekorasjoner er noe av det som kommer. Bokhandelen må tilby alt det nettbutikkene ikke kan og fortelle historier som lokker kundene inn.
– En bokhandler fortalte at bruk av vindusmaling og personlige utstillinger hadde økt salget med 175 prosent, sier Andersen.
Store leseutfordringer
Men alt er ikke rosenrødt på den andre siden av Nordsjøen. 20 prosent av skolebarna har store leseutfordringer. Tallet øker. Scholastic-direktør Cathrine Bell var bekymret for denne utviklingen.
– Vi må lage arenaer hvor de minste barna blir lest for, få foreldrene til å bruke bibliotekene, og vi må utgi bøker som passer til alle. Det dummeste vi gjør som profesjonelle formidlere er å undergrave ”fluffy kitten books” , serielitteratur og humorbøker. Nesten 70 prosent av unge lesere rapporterer at de ønsker å le når de leser en bok, sa Cathrine Bell.
– Og det er jo morsomt, legger Fontini-forlegger Lindy Andersen til.