– «Vi har bøker i blodet» er slagordet til Aschehoug. Det passer meg bra, sier Jan Swensson. Han forlater jobben som redaksjonssjef for dokumentar og faktalitteratur i Gyldendal og entrer samme jobb i Aschehoug.
Jan Swensson forlater Gyldendal og går til Aschehoug.
I midten av februar krysser Swensson Sehesteds plass og forlater jobben som redaksjonssjef for dokumentar og faktalitteratur i Gyldendal og entrer samme jobb i Aschehoug. Det er ikke noe ondt blod å spore i exit’en fra vestsiden av plassen:
– Jeg har bare godt å si om Gyldendal og synes vi har fått til mye bra der.
– Noe du spesielt vil trekke frem?
– Det må være Joralf Gjerstad. Ingar Sletten Kolloen jobbet jo allerede med sin bok om Snåsamannen da jeg kom til Gyldendal. Senere har jeg hatt gleden av å jobbe fram ytterligere et par bøker med Joralf. Han er en strålende fyr, en hedersmann. En periode var jeg nesten oftere på Snåsa enn i kantina på jobben.
Gullalder
Swensson begynte sin forlagsløpebane i Det Norske Samlaget tidlig på 1990-tallet:
– Det var en veldig bra forlagsskole. Samlaget var inne i en gullalder. Dette var jo i den store humor-perioden der, da Arthur Arntzen kunne selge over 100 000 av sine Oluf-bøker. Vi kjørte ut lassevis av kåseribøkene til Herbjørn Sørebø. Are Kalvø hadde kjempesuksess. Vi hadde fenomener som Arne Hjeltnes, Gutta på tur og Arne Brimi.
– Liker kulturen
Etter starten i Samlaget har Swensson vært innom Kagge, Damm og Gyldendal, før han nå lander i Aschehoug:
– Det er bra folk og sterke forfattere i Aschehoug. Og så liker jeg kulturen der, sier Jan Swensson og legger til: – «Vi har bøker i blodet» er slagordet til Aschehoug. Det passer meg bra. Jeg ser frem til å jobbe med nye team.
Med Swenssons exit mister Gyldendal i løpet av kort tid to av sine mest sentrale medarbeidere. I går ble det klart at Ingrid Greaker Myhren forlater Gyldendal til fordel for Kagge Forlag.
(Du kan lese et lengre intervju med Jan Swensson i kommende nummer av Bok & samfunn)