Vil vinne verden

– Vi vil være med i matchen, sier Bonnier-sjef Jacob Dalborg. Nå skal den svenske kjempen lansere internasjonal abonnementstjeneste.

Nå kaster Bonnier seg inn i kampen om det voksende markedet for abonnementstjenester. I løpet av høsten skal selskapet lansere en helt ny plattform for et internasjonalt publikum.

Bonnier satser på en abonnementsmodell – et segment som har vokst kraftig de siste årene, gjennom satsingene til Storytel, danske Mofibo og en rekke andre internasjonale selskaper.

 

Går internasjonalt

– Vi ønsker å være med i denne matchen. Vi har lang historie i å selge bøker til konsumentene gjennom bokklubbene våre og Adlibris. Å skape en abonnementstjeneste er en naturlig utvikling for oss, sier Jacob Dalborg, sjef i Bonnier Books, til Svensk Bokhandels nettsted svb.se.

 

Dalborg redusert

Jacob Dalborg (Foto: Bonnierförlagen)

 

I dag er Bonnier Books i ni land – deriblant store markeder som Storbritannia, Frankrike og Tyskland. I følge Dalborg er det ikke avgjort om tjenesten skal lanseres i alle disse landene.

– Men det blir definitivt en internasjonal tjeneste, sier han.

 

Digital-dobbel

Hvorvidt tjenesten kommer til å inkludere både lyd- og e-bøker vil ikke si noe om:

– Vi får komme tilbake til hvordan tilbudet vil se ut senere, sier Dalborg til SvB.

Planen er å lansere abonnementstjenesten i løpet av senhøsten. Dermed er det duket for to digitale storlanseringer fra Bonnier i høst. I mai meddelte konsernet at selvpubliseringsplattformen Type & Tell ville bli lansert tidlig i høst, etter at man har jobbet med utviklingen dette i halvannet år.