– Skal få forleggerne ut fra kontorene

BookExpo-sjef Jennifer Martin lover økt internasjonalt trøkk – ikke minst gjennom større fokus på New York Rights Fair.

– Den amerikanske bokbransjen trenger en stor og levende bokmesse, fastslår BookExpo-sjef Jennifer Martin bestemt.

– Også i en digital verden?

Særlig i en digital verden, hvor man tror man kan få alt gjort med å trykke på noen knapper. Det ligger en verdi i å møte folk. En genuin kjærlighet til en bok formidles mye bedre når man møtes ansikt til ansikt.

Skal tilfredsstille flere behov

Vi møter BookExpo-sjef Jennifer Martin under årets store messe på Jacob Javits Center i New York, hvor messen synes å ha slått seg til ro etter å ha hatt en geografisk runddans i USA de siste tiårene: Chicago, Los Angeles og Washington D.C. har også periodevis vært arrangørbyer.

I motsetning til mer rettighetspregede bokmesser som Frankfurt, London og Bologna, er Book Expo America en mer nasjonal enn internasjonal affære – innrettet i hovedsak mot amerikanske bokhandlere og bibliotekarer:

– Utfordringen vår er at vi skal tilfredsstille forskjellige behov hos forskjellige kjernegrupper: forlag, bokhandlere, bibliotekarer og publikum, sier Jennifer Martin.

Hyggelig oppgang

Tilsynelatende er de på rett vei. Etter en ganske dårlig første messeformiddag på BookExpo 2019, tok besøket seg opp på ettermiddagen og gjennom de neste to dagene. Antall besøkende, utenom utstillere, landet på 8260. Det gir en oppgang på 7 prosent fra fjorårets BookExpo. Drøyt 8000 lyder kanskje ikke astronomisk, men det hører med til historien at BookExpo ikke driver «juksetelling». I motsetning til en del andre messer og festivaler telles de besøkende kun én gang – ikke hver gang de entrer hallen eller går inn på et nytt arrangement.

SATSER INTERNASJONALT: Krista Rafanello (t.v.) og Jennifer Martin.

Selv om det er et stykke opp til toppårene på 1990-tallet, må man også ta med at det kommer ytterligere 20 000 besøkende til BookCon, som går av stabelen under samme tak i dagene etter BookExpo. Der handler det om rene publikumsarrangementer for bokinteresserte og signeringer med en rekke forfattere.

Fra to til tre dager

Blant fokusområdene på årets BookExpo var den ekspanderende virksomheten blant de uavhengige amerikanske bokhandlerne, lydbøkenes fremmarsj, manglende etnisk mangfold i bokbransjen, det labre førstekvartalet i handelen, og et stadig mer omfangsrikt internasjonalt program.

Jennifer Martin legger ikke skjul på at hun har store internasjonale ambisjoner for Book Expo:

– Vi var noen år nede på to messedager. Det er for lite. Du får ikke forleggere og andre bokbransjefolk til å ta turen over fra Europa og Asia til et to dagers arrangement. Derfor er vi nå tilbake på tre dager.

Det er ingen hemmelighet at aktiviteten å tidligere års BookExpo-rettighetssentre har vært heller laber. Det til tross for at det gjerne er 70-80 forskjellige nasjonaliteter representert blant utstillere og besøkende på BookExpo. Men nå skal det bli andre boller: Kanskje viktigst for den internasjonale satsingen er at man i år bragte fjorårs-nykomlingen New York Rights Fair inn under samme tak som BookExpo disse messedagene.

Stusselig import

– Nå har vi kjørt to runder med Rights Fair – og vi har all grunn til å tro at År 3 blir bedre, sier Krista Rafanello, markedsdirektør i Publishers Weekly og en av drivkreftene bak New York Rights Fair.

– Fordi?

– Fordi vi har klart å få stadig mer attraktive seminarposter i år. Til «Fra bøker til film»-dagen vår kunne vi ha fylt en mye større sal, der var det bare ståplasser igjen. Disse dagene har også gitt et godt overblikk også med tanke på den internasjonale arenaen og salg av oversatt litteratur til USA.

– Den er ikke imponerende?

– Nei, den er under tre prosent av bokomsetningen. Det er ikke bra, det er det virkelig ikke, sier Krista Rafanello.

Blir på kontorene

– De tilreisende agentene melder at de gjerne kommer, men at avtalebøkene forblir ganske slunkne?

– Det har jo vært utfordringen vår. Når amerikanske forleggere og akkvirerende redaktører er vel hjemme fra Frankfurt-messen, føler de at de har gjort unna den oppsøkende feltjobben. Da liker de å holde seg på forlagsadressene sine, og forventer at agentene eventuelt oppsøker dem der. Det er ikke særlig tidsøkonomisk for tilreisende å farte på kryss og tvers på Manhattan for å få gjennomført disse møtene.

– Får dere lokket de amerikanske forleggerne ut fra kontorene sine i fremtiden?

– Det tror jeg vi sakte men sikkert er i ferd med å lykkes med. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger under årets Rights Fair-dager fra store forlag. Disse kommer igjen til å fortelle dette til flere av sine kollegaer i andre forlag. Så vil forhåpentlig munn-til-munn-effekten bidra til at vi klarer å bygge et velfungerende «community» her, som ser verdien av å møtes jevnlig, hente ny kunnskap fra seminarprogrammet og snakke om god litteratur med tilreisende forlagsfolk og agenter. Vi skal i hvert fall gjøre vårt beste for å utforske mulige veier til suksess her, sier Krista Rafanello.

– Slik blir det jo med det mye av det nye vi forsøker oss på, supplerer Jennifer Martin. – Vi må dyppe tåa i vannet og prøve oss frem. Det internasjonale aspektet er svært viktig for oss i årene som kommer.

 

 

-- annonse --