VG lanserer bokforlag

VG starter bokforlag.

VG satser i bokmarkedet. Sammen med sitt heleide managementselskap Max Social kommer mediehuset med flere boknyheter i tiden fremover.

–  Vi har allerede en sterk merkevare, og vi er stadig på jakt etter å bruke kunnskapen vi har til å utvikle nye produkter og tjenester som kan engasjere flest mulig. Å gå inn i forlagsbransjen er derfor en helt naturlig satsing slik vi ser det, også fordi vi i flere år har arbeidet nettopp med å utvikle en større bredde i utgivelsene på papir, sier Audun Solberg, som er redaktør og direktør for VGs printutgivelser, i en pressemelding.

Han mener den fysiske boken står meget sterkt, og at bokformatet gir VG mulighet til å fortelle lengre historier, og andre historier, i et format hvor alle forutsetninger er tilstede for å gjøre nettopp dette.

Har mange historier

– Vi har mange historier vi ønsker å fortelle og mye innhold som passer naturlig inn i bokformat. Vi ønsker å spille på de styrkene vi har redaksjonelt og kommersielt for å lage utgivelser som er lett tilgjengelige og har bred appell hos lesere og kjøpere, sier Solberg.

Marte Stinessen Schei i Max Social og Audun Solberg i VG.

Han er veldig glad for at å gjøre satsingen på VG forlag sammen med Max Social, VGs managementselskap, som har en rekke av landets mest kjente profiler i sin stall. Hvem av disse som kommer til å stå på det nye forlagets forfatterliste, vil verken han eller daglig leder Marte Stinessen Schei i Max Social si noe om.

Men hvilke typer utgivelser forlaget vil stå for, går han litt nærmere inn på:

– Vi kommer i første omgang til å satse på merkevarenære utgivelser, det vil si bøker som enten er skrevet av profiler og journalister som allerede er tilknyttet VG eller som har utgangspunkt i merkevarer som er en del av vårt mediehus.

Presenterer snart første forfatter

– VGs forlagssatsning har akkurat det som skal til for å kunne være en attraktiv partner for profiler som ønsker å bruke bokformatet til å nå ut. Max Social jobber med å utvikle merkevare-universene til våre profiler, og da er det mange gunstige synergier som oppstår ved å lage bøker i eget hus. Det er spesielt spennende å se på alle mulighetene Schibsted distribusjon gir oss, i tillegg til gode samarbeidspartnere i dagligvarehandelen. Vi gleder oss til å presentere første forfatter ut og lover at den nyheten kommer snarlig, sier Marte Stinessen Schei.

Det er ikke ansatt en egen forlagssjef eller redaksjon, forteller Solberg. De vil heller benytte seg av ressursene på huset:

– Forlaget vil i første omgang trekke på alle de flinke folkene vi allerede har på ulike avdelinger i VG-huset. Hvordan organiseringen blir i fremtiden, har vi rett og slett ikke tatt stilling til.