To er på markedssiden og en er barnebokredaktør fra Jørn Lier Horsts gamle forlag Gyldendal.
Anne Huso kommer fra Gyldendal der hun har jobbet med både marked, oversatt, barn og ungdom og nå sist vikariert som pocketredaktør. Nå er hun redaktør i Strawberry med særlig ansvar for Canoa, som blant annet utgir Jørn Lier Horsts barnebokserie Detektivbyrå nr. 2.
– Jeg har ikke jobbet med Jørn i Gyldendal, men det skal bli spennende. Jeg har fått frie tøyler her, sier Huso, som også skal være med på å utvikle barnebokserien til Ada og Andrine Hegerberg.
Bratt læringskurve
Ida Henschien Sæhle kom fra BI med en bachelor i internasjonal markedsføring og startet før jul.
– Det er utrolig motiverende å jobbe med produkter jeg verdsetter og ser personlig verdi i, sier hun.
– Hva har du lært om bokbransjen hittil?
– Den er mer komplisert enn jeg trodde, men det er gøy fordi vi ser resultatene så fort. Da corona kom, kastet vi oss rundt med det digitale, og det ser vi gjør utslag på bestselgerlistene, sier Ida Henschien Sæhle.
Lærte av UK
Anna Brekke har studert publishing media ved Oxford Brookes University og kom til Strawberry som marked- og rettighetsansvarlig etter å ha vært kommersielt ansvarlig for Microsoft News i Norge.
– Mens jeg studerte, hadde vi flere forelesere fra den britiske bokbransjen og vi var blant annet frivillige på London Book Fair. Den britiske bokbransjen er ganske annerledes og selvfølgelig mye større enn her, men de har også vært flinke til å omstille seg digitalt de siste årene. Jeg tror at coronatiden har fått flere til å åpne øynene for å lytte til og lese bøker. Det ser jeg på min egen omgangskrets, sier Anna Brekke.
– Det er kanskje en klisjé, men det virker som flere har brukt tiden til å oppdage dette med å reise gjennom bøker og møte nye folk og virkeligheter på den måten. Det håper jeg de vil fortsette med, tilføyer Anne Huso.